persbericht Irak

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Nov 16 12:18:02 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 02:18 16/11/2003 +0100, Henk van Lingen wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Nou ja zeg, wat een dooddoener.

Soms is het recht een dooddoener. De internationale rechtsorde vals en staat bij universele toepassing: iedereen moet zich eraan houden en de regels gelden zonder excepties voor alle deelnemers. Als één deelnemer de regels schendt en een eigen koers gaat varen dan veroorzaakt die deelnemer een precedent waar anderen zich op kunnen beroepen. Als bijvoorbeeld China nu Taiwan binnenvalt en bezet gaat houden, wegens een of andere reden (bijvoorbeeld: Taiwan is bezig wmd's te maken...), en de VS protesteren, dan zegt China: en Irak dan?

>Zo zou je ook kunnen zeggen: Elke gek
>kan de internationale rechtsorde veto-en waarna we collectief de
>andere kant op gaan zitten kijken bij mensenrechtsschendigen of
>diktatoriaal bestuur.

Nee, niet elke gek. Wel leden van Veiligheidsraad. En dat vetorecht is nu eenmaal vastgelegd. Dat kunnen we veranderen, en dat moet ook, want de VN moeten gedemocratiseerd en gemoderniseerd worden, maar we moeten het NU doen met de VN zoals die NU opereert.

>Overigens waren die mensenrechtsschendigen en dat diktatoriaal bestuur
>niet 'vermeend', daar liggen stapels papier over, en de lijken worden
>momenteel opgegraven.

Klopt, en dat is gruwelijk. En toch mag je wegens zo'n gruwelijkheid niet de internationale rechtsorde schenden, juist omdat die rechtsorde dit soort gruwelijkheden zorgvuldig tracht te bestrijden. Er zijn niet voor niets handvesten en verdragen, zoals het genocide verdrag.

Daarbij mag je geen willekeur toepassen. Irak wel aanvallen en Oezbekistan niet, Afganistan wel aanvallen en Pakistan niet. Amerika voert het beleid: wie met ons is krijgt geld en wordt niet lastig gevallen, wie tegen ons is krijgt shock and awe, of wordt daarmee bedreigd. Beetje maffia jaren dertig-veertig politiek, naar mijn bescheiden mening (Irak; The Godfather part VI).