persbericht Irak

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Sat Nov 15 11:18:37 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

From: "Hein van Meeteren" <heinwvm at chello.nl>

> UNSCR 1511 is van recente datum (16 oktober), dus dat optreden zou dan
volgens jouw redenatie vóór 16 october NIET gesanctioneerd zijn. Dat maakt
de zaak in mijn ogen des te ernstiger.

Klopt. De inval van Amerikanen en Britten was onrechtmatig, en de
Nederlandse politieke en latere militaire steun daaraan ook.

> Daarbij zegt die resolutie o.a. "Reaffirms the sovereignty and territorial
integrity of Iraq", en daar zit een spanning met het optreden van de
coalitie rond de Amerikanen: die sovereignty is met voeten getreden. Het
wordt tijd dat Nederland zich weer voegt in de internationale rechtsorde,
want zolang we onderdeel blijven van de bezettuingsmacht operereren we op
gespannen voet met het internationale recht.

En het herstel van de internationale rechtsorde is gebaat bij een zo
spoedige mogelijke onverkorte uitvoering van 1511. Zonder getraineer of
gemarchandeer.

Iraki

> "De" Iraki bestaat niet. Irak is een multi-etnisch, multicultureel en
multi-religieus land (o.a. soenni's, shiiten, Koerden, Christenen,
Joden -meeste zijn geëmigreerd naar Israel, dat wel-, immigranten etc.). Het
is een westers misverstand om te spreken van de gemiddelde Iraki.

> dat deden de Amerikanen, op een ietwat ruwe manier....En, bevalt het
antwoord je?

Welnee! De Amerikanen en Britten hebben de Iraqi _niets_ gevraagd, maar zijn
unilateraal opgetreden. Overigens is ook over 1511 de Iraqi niets gevraagd.
Mijn opmerkingen sloegen op de ideeen bij sommigen dat ze klaarblijkelijk
precies weten hoe de Iraqi over de aanwezigheid van buitenlandse troepen, of
de omverwerping van het Saddam-regime denken. Ik heb nog geen enkel
opinieonderzoek over die mening gezien. Jij? (Zou het sommigen slecht
uitkomen als men in Iraq juist redelijk positief dacht over de aanwezigheid
van de Nederlanders?). Als wij van hier gaan zitten invullen hoe de Iraqi
(hoe divers dan ook, maar dat geldt voor elke bevolking van elk land) moeten
denken, zijn we dan niet op precies dezelfde wijze bezig als de Amerikanen?

> Lastig om in dit soort zaken alleen over feiten te praten. Met name sinds
bekend is geworden hoe systematisch en wijdverspreid de Brits-Amerikaanse
leugencampagne was (en is): over welke feiten hebben we het?

Maar daar zijn we het toch over eens? En ik heb van begin af aan gezegd dat
de inval onrechtmatig was, wat de pogingen van Amerikanen/Britten ook zijn
geweest om er een quasi-morele rechtvaardiging voor te vinden. Maar de
situatie is nu dat we er zitten.

uit ander bericht:
> Dan mogen onze jongen en meisjes van mij daar lang blijven, mits een
> volksraadpleging over deze aanwezigheid onder de Iraki's is gepleegd,
> waarbij een meerderheid JA heeft gezegd. .

En _dat_ is nu precies wat er zo spoedig mogelijk moet gebeuren. En dat is
ook wat ik bedoel met: "Ga erheen en vraag het ze". Geen gemakkelijke
opinies vanuit Nederland, maar de opninies van de Iraqi _zelf_ zijn van
belang. Die datum van 15 december is cruciaal. En dan moet er geen tijdsplan
uitkomen dat er over een jaar of drie of zo, als het de Amerikanen uitkomt,
wellicht eens wat verkiezingen worden georganiseerd.