persbericht Irak

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Nov 15 10:21:50 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:08 13/11/2003 +0000, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>Hein daarover:
>
> Ik ben het op zich wel met je eens maar op die manier bereik je dus niet
> dat de Nederlanders worden teruggetrokken. En daar gaat het immers om.

Neen, daarover gaat het wat mij betreft niet. De Nederlandse troepen zijn op dit moment reeds bezig met primair civiele taken. Scholen bouwen, reparaties, transport, infrastructuur herstellen en beveiligingsdiensten. Een nuttige tijdsbesteding voor onze vrouwen en mannen, en een noodzakelijke orm van hulp voor de Irakezen. Dus de situatie is van nature al getransformeerd van militaire en oorlogstaken, naar * burger*taken.
Deze situatie mag wat mij betreft voortduren, want ik heb liever troepen die iets nutiigs doen in een noodgebied, dan gevulde koeken vreten in een kazerne.
De politieke en beleidsmatige kaders waarin deze werkzaamheden worden verricht moeten echter helder gemaakt worden. Enerzijds aan de kant van de vijand staan (vanuit Irakees oohpunt bekeken), en anderzijds de intentie hebben te helpen, dat wringt.
Daarbij is m.i. goed wanneer een democratische partij als D66 onomwonden aan de goede kant staat, en dat is de kant van Al Gore, MoveOn.org., de democrats, de democratische oppositie tegen de oorlog in de VS en GB etc.