Joop Wijn: eens of oneens?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Nov 14 08:57:53 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

> Ik vond het Volkskrant-verhaal erg duidellijk.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1066541190876.html
Gezin wordt maatstaf voor fiscus

Als we het over dezelfde hebben? Ja, ook daar:
"
Maar als Wijn ingaat tegen de trend van individualisering
bij de belastingen, dan vindt hij de VVD op zijn pad. 'Ik
vond de uitleg van Wijn erg onduidelijk. We wachten de
voorstellen af', aldus De Grave.
"

> In hoeverre de bladen een
> persbericht hebben overgeschreven blijft wat vaag. Op zich klinkt de
> belastinghervorming aardig.

Die (belastinghervorming)hebben we net achter de rug.

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Belastingplan/inhoud.html
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Belastingplan/hoofdpunten.html
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Belastingplan/achtergrond.html
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Belastingplan/990916.html
Uit de laatste:
"
In een aantal opzichten brengt het beoogde stelsel
belangrijke verbeteringen en broodnodige vereenvoudiging.
Het kabinet neemt echter definitief afscheid van de
draagkrachtgedachte, door de invoering van de
vermogensrendementsheffing en de nieuwe tariefstructuur.
Velen zullen dat een onverdraaglijke gedachte vinden.
"

Dat blijkt dus ......

verder nog:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Belastingplan/000126a.html
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Belastingplan/000125a.html

> Maar ja, er blijft een probleem bij die
> vraagfinanciering: gaan ouders net zoals bejaarden met een 'eigen
> budget' wel shoppen bij creches?

Misschien komen ze daar elkaar dan tegen, en besluiten ze
elkaar te helpen.

> Kunnen ze dat wel gezien werk en
> ligging bewaarplaats? Ach in een stad kan dat heus wel, maar in een
> forensengemeente of een landelijk vluchtoord?

De 5 km grens toch op de agenda plaatsen? :)

> En ach, als de creches
> door bezuinigingen en hun private karakter onbetaalbaar worden los van
> of ondanks de overheidssubsidie?

Tja, dan zeggen we dat de maatschappij haar
verantwoordlijkheid niet genomen heeft, of zoiets ... en dan
komt de politiek wel weer met een oplossing. :)

De overheid zou beter kunnen letten waaraan de subsidies
uiteindelijk worden verstrekt, en niet zo wars moeten zijn
en dwars liggen als er ondernemers zijn die daar (creches)
brood in zien.

Men zou beter kunnen zorgen voor democratische controle en
instrumenten om dat uit te kunnen voeren.

> Horen we de politiek dan babbelen van:
> ja dat is uw eigen verantwoordelijkheid? Een laffe liberale truc...

Henk !?! jij ook al? :)

Had je maar iets anders moeten stemmen. :)

Maar zonder gekheid, eigen verantwoordelijkheid is een mooie
zaak, maar wel naar draagkracht. Naar de mogelijkhe(i)d(en)
die te nemen en vooral om te kunnen kiezen, zonder daar
direct op te worden afgerekend. Anders is er immers geen
sprake meer van verantwoordelijkheid nemen, maar het slaafs
volgen van de enige mogel;ijkheid die je gelaten is.

> Verder heeft die belasting naar draagkracht weer een typisch nadeel:
> bevoordeling van huishoudens met opgroeiende kinderen (excuus vooraf:
> weet weinig van belastingen) - of zie ik dat fout?

Ik ook weinig hoor(excuses). Ik wilde vooral ingaan op het
verzoek van Bart. En nee, volgens mij zie je dat niet fout,
maar je zou verwachten dat Wijn dat wel helder zou maken, toch?

Overigens, hoe relevant is die opmerking van Wijn over die
40.000 Euro?
Heb jij een idee, Henk?

En dan te bedenken dat Wijn het had over de kwaliteit van
fiscale wetgeving ......

"
Wetgeving is dus niet alleen een zaak van de juridische
vorm, maar ook van visie en inhoud. Je begint met een leeg
vel papier en dan ga je in juridische taal opschrijven wat
je politiek wilt. Als niet duidelijk is welk politiek doel
je wilt bereiken, is het wetgeven als het bouwen van een
kathedraal in een woestijn. Mooi maar je hebt er niets aan.

Ik ben geen orthodoxe fiscale purist zoals sommige sprekers
na mij. Als politicus ben ik met name geëngageerd met visie,
doelen en instrumenten. Wetgeving is het eindproduct
daarvan. Dit is ook mijn benadering van belastingheffing.
"

En heeft ie dat gedaan? Neen, mijn inziens.

In plaats daarvan komt hij dus met een aantal
veronderstellingen aanzetten en tracht daarmee zijn
kathedraal in de woestijn te bouwen.

Mooi maar je hebt er niets aan.

"
Instrument voor het realiseren van een verschuiving binnen
het inkomensbeleid van aanbodsturing naar vraagsturing is
een helder systeem van toeslagen voor zorg, wonen en kinderen.
"

Maar waar blijkt dat uit?
Wat is er zo helder?

of deze:
"
Van “honderd” loketten naar een centraal
overheidsloket.

Dit betekent dat:

a. Allerlei inkomensafhankelijke regelingen worden
gestroomlijnd en geharmoniseerd. Dit leidt tot eenduidigheid
en overzichtelijkheid. Naarmate een grotere stroomlijning en
harmonisatie kan worden bereikt, kan het inkomensbeleid
gerichter en effectiever plaatsvinden. Ik heb goede hoop.

b. Instrument voor het realiseren van een verschuiving
binnen het inkomensbeleid van aanbodsturing naar
vraagsturing is een helder systeem van toeslagen voor zorg,
wonen en kinderen.

Een eerste stap wordt gezet met de invoering van de
zorgtoeslag.

c. De Belastingdienst zie ik daarbij als het centrale loket
voor deze inkomensafhankelijke subsidies: één centraal loket
voor de aanvraag en uitbetaling.
"

Het centrale overheidsloket was bedoeld voor de burger. Die
zou nog slechts naar één loket hoeven gaan. Zou zelf niet
meer hoeven uitzoeken bij wie of waar hij of zij moet zijn
voor zijn subsidie- of voor welke aanvraag dan ook.

Wijn zet ons allen dus op het verkeerde been als hij meent
dat die gedachte bedoeld is om de kerstboom bij de
belastingen weer op te tuigen.

Of de belastingdienst met die (loket) functie op te moeten
schepen.

Wijn heeft er niets van begrepen. Niet voor het eerst. Zie
de afhandeling van SPAM, dat we voor een belangrijk deel aan
hem te danken hebben. Het is zijn manier om ICT in te passen.

Wat mij betreft niet meer dan een Kathedraal in de woestijn.

Henk Elegeert