persbericht Irak

Thu Nov 13 10:08:39 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>:
>Het is voor D66 niet vanzelfsprekend dat de Nederlandse troepen nog eens
>een half jaar in Irak blijven.

 Bravo !

 Dit is precies mijn reactie geweest op de motie van Hein van Meeteren
 <heinwvm at CHELLO.NL>. Op die manier moet je het inderdaad brengen.  :-)

 Hein daarover:
>Het bericht is symaptiek, maar niet helder. Het blijft schipperen. Ik wil
>een heldere positie horen.

 Ik ben het op zich wel met je eens maar op die manier bereik je dus niet
 dat de Nederlanders worden teruggetrokken. En daar gaat het immers om.

 De zaak wordt achterhaald als Irakeze verzetstrijders ook de Nederlandse
 bezettingstroepen aanvallen. Dat is natuurlijk zo. En het ligt voor de
 hand dat ze de troepen van elk land een keer te grazen gaan nemen. Dus
 dat ook Nederland op een gegeven moment aan de beurt komt.

 Henk van Lingen <henk at VANLINGEN.NET>:
>Het feit dat de Amerikanen zoals gebruikelijk ongeveer alles fout doen wat
>ze fout kunnen doen in het niet militaire traject, verschaft nog niemand
>een alibi lukraak mensen en middelen op te blazen.

 Ja hoor, dat is heel legitiem. In Nederland herdenken we dat elk jaar op
 de vierde mei. In Irak ligt dat niet anders en het heeft niets uitstaande
 met de aard van het verdreven regime. Wij doen daar wat de nazi's destijds
 in ons land deden en we verdienen het dat onze jongens tot de laatste man
 worden uitgemoord. Ik begrijp best dat de Irakezen ons haten als de pest.

 Maar met een dergelijke constatering komt men niet veel verder: er is een
 quasi-democratische redenering nodig die legitimeert dat ons land z'n
 troepen terugtrekt. Natuurlijk is dat huichelachtig maar zo gaan de zaken
 nu eenmaal. Op de vierde mei moeten degenen, die verantwoordelijk zijn
 voor de uitzending immers voor het oog van de camera's hun kransen op de
 Dam kunnen leggen.