Zwak van waarde

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Nov 10 16:19:30 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Echt, bart, dan kan je satire wel opdoeken. Een Canard Enchaîné in Frankrijk kan dan niet meer uitkomen, die munt het constant op de gezagsdrager als persoon. En neem de oudejaarsnacht conferences, van Freek de Jonge of  Wim Kan....Alleen maar op de persoon. Het hóórt bij vorm van satire en cabaret.

Spot drijven met het gedrag van publieke personen is een gewaardeerde
activiteit, maar het moet wel enigszins fair blijven.

Iemand aanvallen op wie h/zij is, bijvoorbeeld, is niet fair, je kunt
niet veranderen wie je bent. Nou kan er, zelfs al ben je niet helemaal
fair, nog steeds een heleboel door de beugel, als je mensen maar in hun
waarde laat. En als je het belangrijkste natuurlijk niet vergeet:
grappig zijn :-)

Maar ga je nóg verder met je satire, dan wordt die toch onaangenaam, te
hard, kwetsend. En dan kan ik het me voorstellen dat je voor iemand op
wilt komen.

Het koninklijk huis hoort voor veel mensen een beetje bij de familie, om
die vergelijking te trekken. Je familie heb je ook niet zelf uitgezocht
(nou goed, een beetje dan), en die accepteer je ook voor wie ze zijn.

Bart Meerdink