Zwak van waarde

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Mon Nov 10 00:58:18 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op zo 09-11-2003, om 21:48 schreef Bart Meerdink:

> Ik moet toegeven dat ik het allemaal niet zo precies volg, maar ik denk
> dat er een duidelijk verschil is tussen spotten met wat iemand IS, of
> het nu koningin, homo, bejaard, gehandicapte, neger of gewoon anders is,
> en spotten met wat iemand zegt of doet.
>
> Het eerste is goedkoop en smakeloos, of zelfs gemeen, het tweede kan
> humoristisch en wel smaakvol zijn, zeker als het bewuste "slachtoffer"
> op soortgelijke wijze revanche kan nemen.
>
> Het lijkt er op dat er een overdosis van de eerste soort op TV geweest is.

Welnee. Bij welke TV-programma's neem je dat waar?

De vertegenwoordigers van de firma Van Oranje Nassau BV hebben trouwens
toch echt zelf de hand in dezen. Ze "zijn" niet zomaar een
koningsgeslacht, door "god" voorbestemd ofzo, maar ze kiezen daar
verdorie ook zelf voor. Bea had immers kunnen zeggen: ik doe het niet
meer, dat koningsschap, ik ga wel een gewone baan zoeken. Ze schijnt nog
wel zo intelligent en ontwikkeld te zijn! Haar moet toch wel ooit
verteld zijn wat een "democratie" eigenlijk is, en ze moet hebben kunnen
concluderen dat haar positie daarmee principieel onverenigbaar is?

Ze kiest er niettemin voor om zich een beetje boven het volk verheven te
blijven voelen, haar zoontjes doen dat ook. Al die pracht en praal, en
dan te "regeren", maar op basis waarvan? Dan is er niets op tegen als
(een deel van) dat volk, dit gadeslaande, besluit om in humoristische of
andere uitingen de Van Oranjetjes weer wat omlaag te halen. Ga af, van
dat voetstuk!

Wat mij betreft mag de satire toeslaan. De monarchie is werkelijk een
belachelijke zaak in de 21ste eeuw. En mag daarom ook belachelijk
gemaakt en in het hemd gezet worden.

Misschien zijn sommige uitingen aangaande het koninklijk huis wel niet
zo smaakvol. En wat al te persoonlijk. Welnu, dan kan men zich nog eens
lekker ergeren, of opwinden daarover, of op persoonlijke titel een
aanklacht wegens smaad indienen, of men besluit er niet naar te kijken.
Maar verbieden?

Wie denkt "men" dan wel dat "men" is? En die Donner?

Da's dan wel weer waar :)

--
Met vriendelijke groet,
Olav.