Joop Wijn: eens of oneens?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat Nov 8 18:48:01 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Laat ik als eerste bijdrage proberen om het exacte *model* wat Wijn
beschrijft op pag. 13:

"""
a) voor de belangrijkste onvermijdbare lasten (zorg, wonen en kinderen)
een percentage van het belastbare (gezins)inkomen vast te stellen dat
aanvaarbaar wordt geacht om aan deze voorzieningen te besteden; het
systeem van lastenmaximering;

b) dit vervolgens af te zetten tegen kosten voor goede zorg, passend
wonen en schoolgaande kinderen. Daarbij word t geen luxe meegenomen. Wel
wordt bij voorbeeld rekening gehouden met verschillen in huishoudens (al
of niet kinderen), met gehandicapten en gebruik van voorzieningen.

c) Het verschil tussen de onvermijdbare lasten en wat gegeven het
inkomen aanvaardbaar is, wordt dan in de vorm van toeslagen uitbetaald
als extra vrije bestedingsruimte.

d) Aan de hand van deze toeslag kan dan vraagsturing plaatsvinden.

Ik neem aan de de kinderbijslag sowieso de onvermijdbare lasten voor
kinderen vermindert, en dan hebben we dus ook nog de over te hevelen
subsidies ter beschikking. Voor mij is het niet duidelijk of een gezin
met 3 kinderen er op vooruitgaat.
"""

in de discussie los te koppelen van het principe van belasting naar
draagkracht, en of dit eenvoudiger en rechtvaardiger zou kunnen zijn dan
de alternatieven.

Want welk draagkracht-model je kiest is in feite een aparte zaak, als
het maar rechtvaardig en goed hanteerbaar is.

Het lastenmaximerings-model dat Wijn suggereert zou bijvoorbeeld
eventueel in plaats van per categorie (Huursubsidie zal ook wel zo
werken), de *opgetelde* onvermijdbare lasten kunnen maximeren (resp een
minimale bestedingsruimte voor andere uitgaven handhaven: het
bestaansminimum).

En welke kosten en percentages je precies in het model stopt (in het
bijzonder voor kinderen) maakt natuurlijk nogal wat uit.

Voorgestelde modellen zouden naast de huidige situatie gelegd moeten
worden (niet makkelijk natuurlijk).