Dubya: "Ik wil die oorlog, nu!"

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Thu Nov 6 22:41:25 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op do 06-11-2003, om 18:54 schreef Mark Giebels:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>

> De NY times meldt vandaag dat de Amerikanen een allerlaatste poging
> van de Irakies om een oorlog te voorkomen bewust hebben genegeerd:
>
> http://www.nytimes.com/2003/11/06/politics/06INTE.html?hp
>
> Het begint er steeds meer op te lijken dat de Bush Administration
> helemaal geen bewijzen had dat Irak massavernietigingswapens had,
> eerder het tegendeel, dat ze er alles aan gedaan hebben de leads die
> het tegendeel konden bewijzen te frustreren. En dit artikel maakt het
> zelfs nog erger: de Bush Administration heeft er blijkbaar alles aan
> [...]

Hoezo schokkend? Dit *wisten* we toch allemaal al een jaar geleden? Ik
zie niet in hoe dat allemaal nu nog schokkend kan zijn. Schrijnend is
het natuurlijk wel. Maar misschien bedoelde je dat ook wel.

Het kan natuurlijk zo zijn dat sommige mensen er nu ook pas aan willen,
dat we inderdaad door Bush en de zijnen die dwaze oorlog in zijn
gemanipuleerd. En dat er misschien toch andere dan zeer nobele redenen
(zoals verkondigd) waren om eraan te beginnen.

Massale demonstraties in heel de wereld tegen de oorlog werden een jaar
geleden door sommigen nog "anti-Amerikaans" genoemd, of op zijn best de
erupties van "links" die maar niet serieus genomen moesten worden. We
moesten maar vertrouwen hebben in de bondgenoot. Het was immers veel te
laat om nog met Irak te onderhandelen, met al die
massavernietigingswapens waarover ze beschikten.

Ingrijpen dus! Het gaat ons echt niet om de olie! De wereldmacht is
helemaal niet onze drijfveer! En het is ook niet omdat we het geil
vinden om met soldaatjes spelen!

Ik zie nog steeds de beelden van Powell voor me, terwijl hij zijn finale
leugens vertelt voor de Veiligheidsraad. En ik weet nog dat ik toen al
wist, en velen met mij, dat het gewoon niet waar kon zijn...

We constateren dat ook de Nederlandse regering er gewoon in gestonken
is, moedwillig of naïef, en dat ze dit bovendien nog altijd niet wenst
in te zien. We hebben immers juist gehandeld?

Ik ben geen lid van jullie club, en ook beslist niet van plan om dat te
worden. Maar ik zou graag zien dat de leden van D66 inderdaad
gezamenlijk een duidelijk standpunt over die oorlog zouden overeenkomen.
Dus zet 'm op met die moties. Laat van je horen.

--
Met vriendelijke groet,
Olav.