Steun voor D66 motie gevraagd ivm Irak oorlog

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Tue Nov 4 19:37:34 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

D66 Gelderland heeft afgelopen zaterdag een motie van Albert Willemsen
aangenomen over Iraq.

Albert is lid van het Gelders D66 bestuur en zit ook in het platform
duurzame ontwikkeling.

Algemene Politieke Motie

Onderwerp: Irak

Woordvoerder: Albert Willemsen

Het Congres van D66, bijeen te Maastricht op 22 november 2003,

Constaterende dat
. Meer dan zes maanden na de val van het regime-Saddam Hussein er nog geen
concrete plannen zijn voor verkiezingen, een grondwet, en machtsoverdracht
in Irak
. De VN Veiligheidsraad heeft aangedrongen op snelheid in resolutie 1511 op
. De bezetting van Irak deels wordt uitgevoerd door Nederlandse troepen

Van mening dat
. Het internationaal recht geen grond biedt voor de bezetting van Irak
. Er zo snel mogelijk vrije en algemene verkiezingen moeten worden
georganiseerd in Irak

Voorts constaterende dat
. De massavernietigingswapens die de als reden voor de oorlog werden
aangevoerd niet zijn gevonden
. Spanningen wereldwijd oplopen als gevolg van de bezetting

Daardoor van mening dat
. De rechtvaardiging van de oorlog en de huidige bezetting steeds
twijfelachtiger worden
. De situatie gevaarlijker wordt naarmate de bezetting langer voortduurt

Spreekt uit dat
. De bezettende mogendheden conform resolutie 1511 uiterlijk 15 december een
tijdpad moeten vaststellen, waarin zowel vrije en algemene verkiezingen als
een nieuwe grondwet zijn opgenomen, op een zo kort mogelijke termijn
. Deze verkiezignen gevolgd moeten worden door volledige en
onvoorwaardelijke machtsoverdracht
. Bij het niet of onvolledig nakomen van de bovenstaande uitspraken of het
niet of onvolledig uitvoeren van het plan de Nederlandse troepen onverwijld
moeten worden teruggetrokken

Draagt voorts de leden van het Kabinet en de Tweede Kamerfractie op dit
standpunt naar voren te brengen en met kracht te verdedigen, zowel binnen
als buiten het kabinet

En gaat over tot de orde van de dag.

Groeten,

John Wijsmuller