files en huisvesting

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Nov 4 13:49:56 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Wat vindt je van dit voorstel, Bart?
>
> Initiatiefwet GroenLinks: regio's mogen wegverkeer beprijzen
>
> http://www.groenlinks.nl/partij/2dekamer/nieuws/4002001.html
>
> ( 4 november 2003)

[knip]

Het 'Londense model' (tol heffen aan de buitengrens) overplanten naar
steden hier die 10 tot 100 keer kleiner zijn. Dat scheelt nogal!

Dit is een oplossing uit de categorie van de kosten terugvoeren op het
individu, en als dit juist gebeurt en de overhead niet te groot is dan
is er collectieve winst te behalen.

Maar hoe de gemeenten omgaan met heffingen wekt bij mij geen postieve
associaties op, en ik ben zeer sceptisch over de kans een gemeente er
een succes van maakt versus de kans op een puinhoop. Volgens mij
overstijgen dergelijke projecten i.h.a. verre de beschikbare competentie
op gemeentelijk nivo, en dat geldt ook voor de grote steden. Aangenomen
dat de genoemde oplossing al passend zou zijn voor de locale situatie
natuurlijk.

Eventuele plannen op dit terrein zijn misschien geschikt voor een lokaal
referendum wanneer de gemeentelijke democratie voldoende opgewaardeerd
is om dit mogelijk en zinvol te maken. Je kunt je nu al voorstellen wat
de uitslag zal zijn, tenzij de verkeers-situatie in de toekomst echt de
spuigaten uit zou gaan lopen.

Bart Meerdink