rookverbod in de horeca

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu May 29 20:56:28 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Met verbazing lees ik dat er vanaf 2005 waarschijnlijk een rookverbod in
de horeca gaat komen. Het leek een onoverbrugbaar cultuursaspect in
Nederland, tenminste als ik af ga op de discussies die ik over dit
onderwerp binnen D66 en daarvoor de JD heb gevoerd. Is het niet logisch,
redenerend vanuit ons vrijzinnige gedachtegoed, dat we ons als overheid
niet gaan bemoeien met individuele keuzes om te roken, maar dat we wel
beperkingen opleggen om ervoor te zorgen dat anderen er geen last van
hebben? Dus, afschaffen die accijnzen en publieke ruimtes (inclusief
horeca) rookvrij maken. Simpel, maar niet heus. Beide voorstellen kregen
bijna nooit steun van de vrijzinnig-democraten waarmee ik de discussies
aanging. Hoe kan dat, vroeg ik me af. Simpel natuurlijk, roken is zo'n
belangrijk onderdeel van de Nederlandse cultuur dat iedere beperking tot
weerstand leidt. Vervolgens wordt het schuldgevoel over de duizenden
doden afgekocht door het opleggen van steeds hogere accijnzen. Althans,
dat is de enige verklaring die ik heb voor het feit dat zelfs verstokte
rokers vaak een verhoging van de accijnzen steunden.

Nu gaat het er dan toch van komen en logischerwijze niet omdat de
politiek het zo graag wil, maar omdat de werknemers recht hebben op een
rookvrije werkruimte. En terecht natuurlijk. Net als de klanten mijns
inziens, maar goed, het gaat om het resultaat.

In californie geniet ik de afgelopen jaren van het feit dat er nergens
in openbare ruimtes gerookt wordt. Niet op mijn werk, niet in
restaurants en niet in cafe's. Heerlijk dat je kleren na een avondje
cafebezoek niet nadampen van de rook. Als ik zou willen kan ik dezelfde
trui weer aandoen naar mijn werk. Plotseling ontdekte ik ook dat ik
helemaal geen hoofdpijn krijg van alcohol hier in de VS. Er vanuit
gaande dat de chemische structuur van alcohol hier hetzelfde is als in
Nederland zal het dus wel met die rookdampen te maken hebben.

Grappig ook is dat ik hier nog geen Europeaan tegen ben gekomen die het
vervelend vindt dat er hier niet gerookt wordt in cafe's en restaurants.
In tegendeel, iedereen baalt ervan dat men gedwongen in de rookhollen
gestort wordt tijdens een bezoek aan Europa. En dat geldt zelfs voor
diegenen die zijn blijven roken sinds hun komst in de VS (de meeste
stoppen na een paar weken).

Ik ben er dan ook van overtuigd dat over een jaar of tien bijna niemand
meer te vinden is die het roken in de horeca weer wil invoeren (behalve
de tabaksindustrie natuurlijk).

Ben benieuwd wanneer de accijnzen worden afgeschaft...

Groeten,
Mark Giebels

Berkeley, CA, USA