ter informatie!

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Fri May 23 17:06:25 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst Debets schreef:

> Leuk bedacht, echter ik las vanmorgen in de rechtse krant van
> wakker Nederland dat er waarschijnlijk geen kamermeerderheid
> voor dit referendum is: CDA, VVD en klein rechts (dus zeg maar
> de Staphorster Variant) blokkeert dit idee.

Nou ja, de Teleklets *hoopt* dat ze dat idee blokkeren want ze heeft
altijd campagne gevoerd tegen het referendum. De grootste krant van
Nederland bepaalt immers liever zelf wat de volkswil moet zijn.

Anderen hebben echter een heel andere interpretatie: "Plan voor
referendum over EU krijgt steun", kopte de NRC gisteren
(http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1053580564989.html). Van Aartsen
heeft duidelijk laten doorschemeren dat hij wel voor zo'n referendum is,
van Zalm is dat eveneens bekend, en verder wordt bijvoorbeeld van Frank
de Grave en Ayaan Hirsi Ali gedacht dat ze het idee waarschijnlijk wel
steunen. En in de CDA-hoek is bijvoorbeeld Hanja Maij-Weggen verklaard
voorstander van een referendum over de EU-Grondwet. Bedenk ook dat een
eenmalig, bovendien raadplegend, referendum over de nieuwe EU-Grondwet
stukken minder ingrijpend is dan de algemene mogelijkheid bindende
referenda te houden die we onder Paars in de Grondwet probeerden te
krijgen.

De NRC is dus wat te optimistisch, maar bij de Telegraaf is de wens ook
de vader van de gedachte. Het is zeker nog geen gelopen race. De komende
maanden moet de druk op de partijen in de Kamer dus flink worden
opgevoerd. De Europese Referendumcampagne (www.europeesreferendum.nl)
doet zijn best.

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*