WAO jonger dan 45

A.C.P. van Wanrooij - D66 a.v.wanrooij at D66.NL
Thu May 22 13:32:40 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Bert (en Boris),

Graag wil ik je het volgende willen meegeven aangaande de WAO voornemens.

De voornemens treffen 2 groepen WAO-ers, te weten:
1. zij die voor 01-01-1994 in de WAO zijn beland, en
2. zij die na deze datum in de WAO zijn beland en een eventuele aanvullende WAO-gat verzekering hebben afgesloten.

In het Europees Sociaal Handvest (Turijn, 1961) wordt m.i. het laten gelden van de nieuwe regeling uitgesloten voor de bestaande gevallen.

art. 13 lid 2 van het Europees Sociaal Handvest (Turijn, 1961).

" ten einde de onbelemmerde uitoefening van het recht op sociale en geneeskundige bijstand te waarborgen, verbinden de ondertekenende partijen zich:
1.--
2. te waarborgen dat personen die zulk een bijstand ontvangen, niet om die reden een vermindering van hun politieke of sociale rechten ondergaan.
3.--
4.--"

Verder wil ik je meegeven dat om een daadwerkelijke uitstroom te bevorderen van de eerstgenoemde groep (1) er andere maatregelen noodzakelijk zijn..

Momenteel is het voor die groep een noodzakelijkheid om WAO-er te blijven. In alle pogingen om weer aan de slag te gaan zal iedere weldenkende WAO-er er voor proberen te zorgen dat hij minimaal in de laagste categorie arbeidsongeschiktheid zal blijven. De reden hiervoor ligt in het simpele feit dat deze persoon, indien hij weer volledig arbeidsgeschikt is, hij/zij zich niet kan verzekeren voor eventuele toekomstige ziekte, arbeidsongeschiktheid en (bij particuliere verzekering) voor ziektekosten.
De verzekeringsmaatschappijen sluiten deze WAO-ers (die bij hun geen WAO-gat verzekering hadden lopen) volledig uit, danwel beperken de dekking (uitsluiten van alle klachten die in WAO-keuringen zijn meegenomen) en vragen daarnaast ook nog eens een veel hogere premie (oplopend tot wel 200% meer).

Voor de tweede groep (2) zit het probleem in het feit dat hun WAO-gat verzekering een aanvulling betaalt op hun uitkering die stapsgewijs naar bijstandsniveau daalt. Door de wijziging vervalt de stapsgewijze benadering. Voor deze mensen zou een tijdelijke regeling kunnen worden gemaakt die de overbruggingsperiode (gelijk aan de stapsgewijze vermindering) kan overnemen.

Het lijkt mij zeer aan te bevelen om oog te houden voor de belangrijke verschillen tussen de twee groepen 'bestaande gevallen', groep 1 is het meest kwetsbaar, maar heeft ook de meeste rechten!!

Verder wil ik je meegeven dat het aantal geregistreerde WAO-ers niet af zal nemen zolang de uitvoeringsinstellingen op de huidige wijze blijven tellen.
Nu is het zo dat iemand die 40 uur werkt en een dermate loon ontvangt dat zijn uitkering 0,- is, nog steeds meegeteld wordt alszijnde WAO-er. Ook de mensen in de WAJONG regeling worden nu meegeteld. En natuurlijk ook degene die wel werkt maar een aanvulling ontvangt.

Voor een overzichtelijkere telling zou het beter zijn als de WAO-ers geteld zouden worden in FTE, dus als bijvoorbeeld 4 personen ieder 30 uur werken (dus ieder 25% WAO) zij niet afzonderlijk geteld worden maar gezamenlijk. Dus als 1 WAO-er ipv 4.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en uiteraard ben ik bereid er nader over te informeren.

met vriendelijke groet,

André van Wanrooij
www.andrevanwanrooij.nl