Achter de fractie!

Jasper Diekema jasper.diekema at WANADOO.NL
Tue May 20 11:57:00 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja, we zullen leden verliezen. Dat het LS zegt dat er ook leden bijkomen
geloof ik zo. Dat we leden winnen is al een trend die al een tijd bezig
is. Ik denk niet dat de leden alleen lid worden omdat we meedoen. Ik
denk wel dat de leden die afzeggen grotendeels afzeggen doordat we
meedoen. We verliezen zeker veel leden die al heel lang lid zijn, als ik
het zo om me heen hoor.

Ik kan me de gevoelens van veel actieve leden ook wel voorstellen. We
hebben campagne gevoerd en gezegd dat we niemand uitsluiten maar dat men
gerust op ons kon stemmen want een rechtse meerderheid zouden we niet
mogelijk maken. Dat doet dus pijn voor de mensen die bekenden
overgehaald hebben en die nu dus toch een beetje in een rare move zijn
terechtgekomen. Speciaal hier in het noorden zullen velen gewezen hebben
op het niet boren in de waddenzee etc.... Het is dus zeker voor velen
een bittere pil. Ook zal hier in de stad Groningen de D66-aanhang wat
linkser zijn dan wellicht elders. De geluiden van onze afdeling hebben
voor ons hier dus veel sympathie gekregen. Maar het geeft ook aan dat
een congres in een bepaalde plaats dus niet het geluid van D66 is per
se.... Ik zeg niet dat de meerderheid van de D66-leden tegen het akkoord
zou hebben gestemd maar het zijn er meer dan de 40+ op het congres in
Rotterdam. Ik had dus ook eigenlijk gehoopt dat er een iets groter
percentage tegen gestemd had. Gewoon ook om de mensen die tegen zijn te
laten zien dat ze niet de enige in de partij zijn, dat zou wellicht een
signaal zijn geweest die veel leden binnenboord gehouden zou hebben. We
hebben ze namelijk allemaal nodig straks....

> Inderdaad. Met name draait een partij om *kiezers*.
>
> Ik ben nog geen D66-kiezer tegen gekomen die zich heeft voorgenomen
> weer op D66 te gaan stemmen. Iedereen die ik spreek voelt zich
> grotelijks belazerd. En terecht natuurlijk.

Ik in mijn omgeving ook niet. Al is het gevoel wat minder hard dan jij
beschrijft..... Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik zelf ook twijfel of
ik op D66 had gestemd, wetende wat eruit gekomen is. Maar nadeel is dat
ik ook niet weet wat er was gebeurd als ik een andere partij had
gekozen. Wellicht dat dan de bestuurlijke vernieuwing, die ik btw mager
vind, helemaal geen gestalte had gekregen. Kortom, gemengde gevoelens.
Ik denk dat velen dat hebben. Naar de mensen die ik over gehaald heb
toch op ons te stemmen ipv PvdA voel ik me wel een beetje bezwaard. Maar
goed, ik ben nog niet gelynched...... :-) Maar een volgende keer wordt
het moeilijk natuurlijk. Ik denk ook niet dat ik dat nog eens kan.....
Al zijn ze dus blij met ons Gronings geluid....

Mijn moeder belde me vandaag om te informeren hoe het ging. Ze vertelde
dat je in eerste instantie natuurlijk kwaad bent op "de partij" die
dingen doet waar je niet achter staat maar dat dat wel wegtrekt....
Zeker omdat je er vele uren in hebt geinvesteerd. Ik kom uit een rood
nest. Mijn zusje is onlangs ook lid geworden en mijn "rode" (PvdA)
ouders hebben de laatste jaren ook vaak D66 gestemd. Mijn vader laatste
keer op de SP, niet omdat hij het met de SP eens was maar omdat hij vond
dat er een signaal moest komen dat het wat linkser moest worden in
Nederland. Mijn ouders hebben met hun partij ook problemen gekregen. Ze
waren actief in de PvdA (pa raadslid).

Jasper zegt: Tja, mijn pa was/is ook woest en stemt van zijn leven nooit
meer D66, had ie nu een keer voor de verandering gedaan..

De laatste jaren waren ze opgeschoven naar D66 ( ik kan me niet aan de
gedachte onttrekken dat dat ook komt omdat ik actief was bij die partij,
wat nooit problemen heeft opgeleverd hoor :-) Wel veel discussies. Ik
moest mijn vader echt uitleggen waarom wij zo voor referenda waren etc.
Dat was hem in de pers nooit echt duidelijk geworden, maar hij snapte
het. En kon voor het eerst de toevoeging zien ervan. Mijn moeder
vertelde me vandaag dat ze had overwogen lid te worden van D66, maar dat
zou ze nu niet doen en niet weer op ons stemmen de volgende keer. Ze
respecteerde uiteraard mijn keuze en maakte me toch duidelijk dat het
waarschijnlijk wel mijn partij was en dat ik niet te snel moest
oordelen. Laat het even bezinken allemaal, je eerste gevoelens zijn
negatief maar het is je partij. Als je er na een tijd nog zo over denkt
dan is het anders.

Waarom dit persoonlijk verhaal....... Ik denk dat er velen veel
sympathie hebben voor D66 en nu daarover twijfelen. Ook ik twijfel....
Ik blijf lid..... En ik zie mogelijkheden om in deze in mijn ogen toch
conservatief rechtse regering op termijn door een dualistische houding
ons progressieve sociale gezicht toch te laten zien. Het hangt af van
wat de fractie gaat doen en hoe het bestuur omgaat met de leden die nu
in een soort gewetensnood zitten. En dat kan op verschillende terreinen.
Qau milieu vond ik de brief die Bert Bakker voorlas erg mooi. Ik heb
zelf wat minder met milieu maar wellicht dat het veel leden geruststeld.
Dat de motie over de Waddenzee aangenomen is is ook mooi voor deze
leden. Qua sociaal gezicht hoop ik dat de fractie zodra het ook
financieel mogelijk is een gebaar maakt. Dat zou de mensen zoals mijn
ouders weer over de streep halen. Want de noodzaak tot veranderingen in
de WAO en bezuinigingen is ze duidelijk. Ze behoren tot de definitie die
ik meen Wolffensperger wel eens heeft gemaakt, D66ers zijn mensen die
goed verdienen maar vinden dat iedereen het goed moet
hebben....(wellicht in andere woorden).

Jasper: Je bent niet de enige die persoonlijke verhalen erbij hebt
gehaald. Ik merkte ook wel tijdens het congres dat het mensen echt wat
deed en zich emotioneel betrokken voelde.

Verder ben ik natuurlijk wel blij met de bestuurlijke vernieuwing die we
met 6 zetels kunnen binnenhalen, maar ik vind het wel mager nog, door de
wat vrijblijvende manier, en heb wantrouwen tegen onze partners of ze
dit echt willen.

Fractie... Laat de komende jaren jullie progressieve en sociale gezicht
zien zodat we de volgende verkiezingen wel met passie kunnen gaan werven
voor D66......

Oh daar sluit ik me helemaal bij aan!!!

> Tja, ik zal wel naief zijn maar als ik de laatste peilingen zag
> stonden we op winst. En ik heb ook wel mensen gehoord die juist op ons

> gingen stemmen, omdat we eindelijk eens een duidelijke keuze gemaakt
> hebben i.p.v de laffe middenweg te kiezen...

kan je dit uitleggen? Laatste peiling waar en hoeveel? er is kennelijk
een groot verschil tussen leden wie je spreekt etc.... Wellicht zullen
"rechtsere" mensen mensen spreken die meer voor zijn en "linksere"
mensen die meer tegen zijn. Zie ook het verschil tussen randstad
Rotterdam en bv Groningen. Want ik spreek echt weinig mensen die voor
zijn.... Daar zit dus echt kennelijk een soort verschil in kiezers...

Nou, peiling bij Twee vandaag of die peiling van Maurice de Hond (ook
een peiling:)) Kijk, ik denk dat er best mensen zijn die voorheen op Pim
(zeg maar het VOLK) hebben gestemd, nu (weer) op ons stemmen. In hun
ogen hebben we eindelijk eens een duidelijke keuze gemaakt en niet zo
genuanceerd...  Tja, en Nederland is natuurlijk groter dan alleen
Groningen of Rotterdam of Den Haag.

Groetjes Jasper

(D66 at nic.surfnet.nl).
Aanmelden: stuur een email naar LISTSERV at nic.surfnet.nl met in het
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66
Afmelden: stuur een email naar LISTSERV at nic.surfnet.nl met in het
tekstveld alleen: SIGNOFF D66 Het on-line archief is te vinden op: