hernieuwde start D66 (was einde D66)

Sat May 17 13:31:04 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees schreef:

> Uiteraard dit is de positieve kant en ik zal ook niet zondermeer akkoord
gaan.
> De vernieuwing in de partij moet doorgaan. Daarom ga ik met alle moties,
zoals
> Michiel Scheffer, John bijl over vernieuwing en het duale optreden van de
> tweede kamer akkoord. Dat proces moet uiteraard doorgezet worden en sluit
dan
> ook aan bij ongehoord.

De vernieuwing in de partij moet zeker door gaan. Ik ben daar echter nog
niet heel enthousiast over.... Er blijft bij mij een gevoel dat de laatste
jaren de invloed verschoven is naar een selecte groep. Zeker de reacties op
het interne referendum hebben mij niet positief gestemd over de wil van een
groep leden om echt alle leden die willen participeren ook die mogelijkheid
te geven. Ik zit er wellicht naast, maar dat gevoel heb ik wel gekregen. De
lijsttrekker kiezen we niet meer als leden thuis maar op het congres. Daar
waar de PvdA succesvol aan het uitproberen is met de lijsttrekker door alle
leden te laten kiezen (via post/telefoon etc) hebben wij dat teruggedraaid.

> Besmet raken met samenwerking? Dat begrijp ik absoluut niet. Volgens mij
raak
> je alleen besmet als je langs elkaar heen werkt en je
verantwoordelijkheid niet
> durft of wil nemen (zie Wouter Bos).

Ook dit soort opmerkingen snap ik werkelijk niet. Er zit kennelijk veel
pijn ten opzichte van de PvdA, maar een slechte reden om in een kabinet te
stappen. Klinkt een beetje als... lekker puh... zie je wel dat we het
kunnen...
Het was vooral het CDA die zijn verantwoordelijkheid niet nam, zelfs de
CDA-informateur zei dat het CDA een rare move maakte toen het dreigde te
lukken.

> Ten tweede het CDA heeft al de immateriele zaken losgelaten en ook weer
> regeerakkoord lezende wordt niet ingegrepen in de eerdere voorstellen,
waarvan
> D66 het initiatief had genomen.

Nogal wiedes.... Ze willen met twee partijen regeren die dat nooit zouden
accepteren..... dat is geen verdienste van het CDA.

> Welke grijns van Zalm, ik heb hem alleen maar zuurder zien kijken en dat
ze in
> feite als partij weinig heeft uitgesleept.

Weinig? Ze hebben er veel uitgesleept..... En hij lachtte inderdaad wel erg
veel. maar goed, dat kunnen we hem niet kwalijk nemen....

> Het maakt D66 nu zo sterk, dat we openlijk op een congres over kunnen
spreken.
> De eerste in de geschiedenis, dat de leden akkoord kunnen gaan of niet.
Geen
> enkele partij heeft dat ooit vertoond.

We kunnen deze discussie overdoen, maar de PvdA doet dit altijd al. Daar
leggen ze het akkoord voor aan de Partijraad. Dat jij dat ziet als stemvee
is wat anders, maar dat kunnen zij ook zeggen van het congres van D66....
Feit is dat zij altijd al de leden via hun afgevaardigden het akkoord laat
bespreken. Ja, ok, via de afgevaardigden, is niet one man one vote. We
zouden pas echt vernieuwend bezig zijn als we het echt one man one vote
maakten en een referendum hielden. En ja, dat er een congres komt is heel
wat. Ook onder druk van het referendum wellicht.... Sorry hoor Kees, maar
door dat jubelende gaan mijn haren recht overeindstaan en ben ik bang dat
je je kritische blik verliest. En wellicht beoordeel ik je daardoor ook
onterecht...

> Je had Boris formatienieuws; Boris wou wel meer vertellen, helaas ging
dat niet
> altijd en dat kan nog beter, maar ook anderen zoals bijvoorbeeld Bert
Bakker
> heeft ons van informatie voorzien, complimenten.

Complimenten.... Ja, het formatienieuws vond ik niet zo bijzonder. Denk je
een nieuwtje te hebben over de fles whisky voor Zalm, blijkt iedereen het
al te weten van de weblog van Zalm. Dus ook dit punt zijn we niet uniek.
Bert bakker die hier info geeft vond ik informatiever.... En ik snap wel
dat Boris en de anderen niet teveel nieuws konden geven, daar gaat het niet
om.

> Er word openlijk gediscussieerd binnen en buiten de partij. Gezien al
mijn e-
> mails, al de telefoontjes, spontane gesprekken op straat.

Dat vind ik wel winst. De discussies tussen tegen en voorstanders op radio
etc. hebben wellicht veel mensen het idee gegeven (tegenstanders) dat ze
niet alleen zijn. Dat zie ik als winst en wellicht scheelt dat een hoop
leden/kiezers die weg willen/ gaan / zouden lopen.
Maar anders als jij heb ik voornamelijk telefoontjes gehad van kiezers die
minder blij waren.

Na mijn kop koffie zal ik het regeerakkoord eens doornemen.....
En ik zal een roze bril opzetten :-)