Boris' formatienieuws: hypotheekaftrek

Thu May 15 10:13:59 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 ---------- Forwarded message ----------
HYPOTHEEKRENTEAFTREK

Vandaag is de Kamer terug van reces. We hebben een korte fractievergadering
gehad en om twee uur begon het vragenuur, dat altijd op de televisie te
volgen is. Wie het heeft gezien, heeft gemerkt dat na korte tijd de
vergadering werd geschorst omdat er ergens in het gebouw van de Tweede
Kamer brand zou zijn. De sirenes gingen loeien er overal verschenen mensen
met speciale hesjes om ervoor te zorgen dat ieder het gebouw zou verlaten.
Ik begreep van het commentaar van Ferry Mingelen van Den Haag Vandaag dat
het om een oefening ging. Even na drie uur liep ik richting het gebouw van
de Eerste Kamer om de onderhandelingen te hervatten. Ik kon er niet door.
De gang was met lint afgesloten. Het leek een soort EHBO oefening. Via een
kruipdoor sluipdoor route wist ik het gebouw uit te komen.

Er stonden weer veel journalisten. Ik kreeg, naar aanleiding van stukken in
de krant over mogelijke plannen over de overwinst bij verkoop van het eigen
huis heel veel vragen. Ik heb het al eens eerder opgeschreven: wij brengen
pas inhoudelijk iets naar buiten als er een akkoord ligt. En dat is er nog
niet. Maar aan de aftrek van de hypotheekrente wordt niet gemorreld! We
bekijken wel hoe we oneigenlijk gebruik van de overwaarde bij verkoop van
een huis kunnen tegengaan.

Vandaag was een stevige dag, net als gisteren overigens. We hebben ons
gebogen over allerlei onderwerpen en proberen spijkers met koppen te slaan.
In de avond hadden wij ook de doorrekeningen van het Centraal Plan Bureau.
Het CPB rekent onze voorstellen door op koopkrachteffecten, zij berekenen
hoe hoog het financieringstekort uitvalt, of de lasten stijgen en wat de
plannen betekenen voor de groei van de economie en of een maatregel, in
financiele zin oplevert, wat wij geraamd hadden.

Tijdens de schorsing heb ik met ons team de cijfers van de rekenresultaten
besproken. De avondvergadering ging weer over de cijfers. Lastig!

Boris Dittrich