kenniseconomie

Mark Koek mark at KOEK.NET
Fri May 9 12:32:45 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

W.E.vandeGriendt at bsk.utwente.nl schreef:

> wat ik uit het stuk begrijp, is dat technologie (en kennis) de
> arbeidsproductiviteit van verzorgers niet in een zelfde mate laat stijgen als
> de zorgvraag. Aan de ene kant kunnen dingen iets sneller (alhoewel het
> wassen en kleden van mensen niet veel sneller zal gaan, maar misschien
> bepaalde operaties wel),

En als iemand door een slimmere behandeling er nou voor zorgt dat lijders aan
een bepaalde kwaal sneller herstellen en dus weer zichzelf kunnen wassen en kleden?

Het lijkt me helemaal niet uitgesloten dat kennisintensief werk en onderzoek in
de zorg de hoeveelheid benodigd 'handwerk' laat afnemen.

> maar aan de andere kant kunnen we ook veel meer genezen, opereren, leven
> verlengen, etc. waardoor de zorgvraag zal stijgen en er alleen maar meer werk
> komt.

Akkoord.

> Dat betekent dat er meer mensen hun handen moeten uitsteken in de zorg dan
> dat er nu werken, omdat we de toename aan zorgvraag niet kunnen opvangen door
> een toename aan in arbeidsproductivitiet. En dit kan niet opgelost worden
> door te investeren in kenniseconomie. Maar aan de andere kant hebben we wel
> het geld nodig om voor al dit soort dingen te betalen. En aangezien zorg e.d.
> geen toegevoegde waarde oplevert, zal het geld niet uit deze hoek komen.

Waarom levert zorg geen toegevoegde waarde? De babyboomers worden niet alleen
oud, ze zitten gemiddeld ook behoorlijk goed in de slappe was, en zijn bereid om
voor goeie zorg te betalen.

Het probleem van de vergrijzing beperkt zich tot het probleem dat een hoog
percentage van de bevolking niet productief is (al hoeft dat in een
kenniseconomie strikt genomen niet eens zo te zijn -- reden te meer om in te
zetten op een kenniseconomie).

De redenering dat toenemende vraag naar arbeid in de zorgsector ook een probleem
is, omdat zorgverlening niet productief zou zijn, gaat alleen op als we het
huidige zwaar collectivistische zorgstelsel handhaven, waarin we zorgvragers als
zielige hulpeloze bankroete objecten zonder eigen middelen en intelligentie
beschouwen, die alleen maar productiviteit opzuigen en zelf totaal nutteloos
zijn. Daar moesten we maar eens mee ophouden, lijkt me. We zullen wel moeten,
trouwens.

Mark