Uitleveringsverdrag

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Thu May 8 19:21:21 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink schreef:

> Maar het lijkt er op dat er wat simpeltons in Brussel
> rondlopen die zich door de VS hebben laten overtuigen
> dat 'in grote lijn' de VS wel mag aanschuiven bij dit
> verhaal.

Dit is dus weer zo'n typerend gevolg van de veel te gebrekkige
pers-aandacht voor EU-zaken, en een van de belangrijkere oorzaken van de
geringe populariteit van de EU...

Nee, ik heb het hier nu niet over de inhoud van dat verdrag zelf, maar
over het feit dat alles wat fout gaat *in* "Brussel" altijd gezien wordt
als de fout *van* "Brussel", ook als niet "Brussel" maar de nationale
politiek verantwoordelijk is.

Voor de goede orde dus: Dit verdrag wordt gesloten door de *nationale
regeringen* (onderhandelend in EU-verband via hun zetbaas Javier Solana)
met de VS. De Europese Commissie en het Europees Parlement hebben op dit
terrein geen enkele zeggenschap (ook dat weer dankzij de nationale
regeringen).

Degenen die hier dus steken hebben laten vallen zijn 1) Donner, en 2) de
Tweede Kamer (die eerder had kunnen ingrijpen).

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*