Boris' formatienieuws Message

Wed May 7 12:37:01 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

---------- Forwarded message ----------
Date: Wed, 7 May 2003 00:01:17 +0200 (MEST)
From: Boris' formatienieuws <formatie-nieuws at d66.nl>
To: "fluks at science.uva.nl" <fluks at science.uva.nl>
Subject: Boris' formatienieuws Message

Vandaag een jaar geleden werd Pim Fortuyn  vermoord. Wij hebben de vergadering enige tijd geschorst. Fortuyn pleitte voor vernieuwing, net als wij. Hij deed dat op zijn eigen onnavolgbare wijze. Niet bang om heilige huisjes om te trappen, om taboes te doorbreken.

De ochtendbesprekingen gingen over zorg en onderwijs. Samen met Bert Bakker en de onderhandelaars van CDA en VVD hebben we daar drie uur over gesproken en goede vorderingen gemaakt. Onderwijs en kenniseconomie zijn voor ons van groot belang. Dat vinden ook de andere partijen. Ik zie extra geld voor onderwijs als een investering in de hele samenleving. Het  lerarentekort moet worden aangepakt, net zoals de gebrekkige aansluiting van het VMBO bij het bedrijfsleven.

Gerrit Zalm was vandaag jarig; wij hebben hem een fles wiskey cadeau gedaan. Gerrit trakteerde op vlaai. Tussen de middag was er de inmiddels vertrouwde onderhandelingslunch. Ik vraag me af hoe het toch kan dat bruine broodjes met kaas weer zo snel op waren!

In de tweede sessie van vandaag was Thom de Graaf erbij. Wij hebben gesproken over veiligheid en bestuurlijke vernieuwing. Weg met overbodige regels en meer zeggenschap voor mensen. Die weten doorgaans beter wat nodig is en  goed is dan een hele batterij ambtenaren en een ministerraad bij elkaar. Ik word hierin gesterkt door artikelen die ik lees, zoals bij voorbeeld dit weekend.  Een psychologe die gek wordt van de bureaucratie in de gezondheidszorg. Dat soort meningen sterken mij in mijn gevoel dat de door ons bepleitte ‘ontregeling’ veel mensen goed zal doen.

Ook  ICT bij de overheid, het grote steden beleid en veiligheid zijn bediscussieerd. Morgen, woensdag onderhandelen we niet. Wel heb ik heb stapels huiswerk. Donderdag spreken we verder.

Boris Dittrich

--
Afmelden van: Boris' formatienieuws, volg onderstaande link:

http://www.d66.nl/cgi-bin/mojo/mojo.cgi?f=u&l=formatie&e=fluks@science.uva.nl&p=6829

(Klik op bovenstaande link of kopieer en plak de link in het invoerscherm van je browser)