Poststemming: yes ! (was: Poststemming: no !)

Mon May 5 12:06:41 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Me zus, zeg,

Marc, beargumenteer nu eens een keer waarom slechts de leden van De Partij
zouden moeten bepalen wat vrij door het volk zelf gekozen
volksvertegenwoordigers in meerderheid en compromis moeten besluiten.

Jij tot mijn niet geringe verbijstering:
>Als er een accoord ligt, dient de (sec) partij een standpunt in te nemen.

Ik heb beargumenteerd waarom die volksvertegenwoordigers dat zelf moeten
doen, naar de letter (formeel) en juist ook de geest van onze
representatieve democratie, die al te veel was als een dictatuur van
partij-elites, de reden van bestaan van D66, overigens onverlet de dringende
behoefte aan ook een direct door het volk gekozen bestuur (i.c. MP) en
referenda door het hele volk op precieze wetten en met name grondwetten
(waarmee het hele volk een mandaat intrekt).
Het gaat nu sec om het vormen van een bestuur (indirect helaasipv direct
gekozen) en de afspraken daartoe (compromissen) tussen
volksvertegenwoordigers over programma.
Ik vind het prima als het hele volk een afspraak tussen
volksvertegenwoordigers alsdan coorigeren! Maar niet Politbureau's of andere
orgaantjes van parijtjes die zichzelf ongevraagd tussen het volk (demo) en
haar vertegenwoordigers (craten) manipuleren. Als omgevraagde be-eigenaren
van de vertegenwoordigers van het volk en daarmee de demo-cratie.

>Dat dat achteraf moet door de draai van onze vertegenwoordigers is al erg
genoeg.

De draai (compromissen) die het volk zijn vertegenwoordigers moet laten
maken is inherent aan een meerpartijenstelsel. Liever (met gekozen premier
graag) dan een tweepartijen of eenpartijstelsel.

>Heb ik dan ook niet gezegd. Ik wil juist dat iedereen er zich over kan
uitspreken. Alle leden.<

Spreken kan hethele volk. Beslissen over wat de volksvertegenwoordigers en
detail moeten doen niet.
Bezwaren tegen decompromissencultuur door het indirect kiezen van het
landsbestuur deel ik, maar dat los je alleen op met een gekozen premier die
wisselende meerderheden zoekt bij het volk i.c.haar vertegenwoordiging.
Iedereen is het volk, die heeft 150 kamerleden gekozen en helaas geen
premier die een kabinet met wisselende kamermeerderheden voor haar
wetsvoorstellen kan vormen. Alle leden is een gotspe. Het hele politbureau
of de hele partij is net zo erg, departij is niets in de democratie, slechts
een vehikel om prorgramma's en lijsten op te stellen, het gaat om het volk
en haar eigen vertegenwoordigers zelf, die zijn niet ons intellectuele
eigendom en hoeven niet naar onze ledenpijpen te dansen, dat mojgen ze
zlefsniet, zehebben hun iegen verantwoordelijkheid, anders zijnze geen knip
voor de neus waard en zpouden ze zich niet eens hebben mogen kandideren.

Fritz