[Pensioenleeftijd] - MISVERSTAND

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri May 2 22:44:49 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er is geen sprake van dat de pensioenleeftijd (i.c. de leeftijd waarop je AOW
krijgt) omhoog zou gaan. Het onderwerp is ook niet aan de onderhandelingstafel
besproken. Het nieuws berust op een verspreking, c.q. vergissing tijdens de
persconferentie van de informateurs, gistermiddag. Vanmiddag hebben de
informateurs een persbericht uitgegeven, waarin ook staat dat er geen sprake
van is dat de leeftijd van 65 jaar zou worden verhoogd. Einde canard.
Wat wél de bedoeling is, is dat VUT en pre-pensioenregelingen niet langer
fiscaal worden bevoordeeld, wand daarmee stimuleer je als overheid wat je nu
juist niet wilt. We willen immers dat mensen langer blijven werken. En ná hun
65e kan ik me hooguit voorstellen dat je mensen de mogelijkheid geeft om
vrijwillig door te werken (en dan bijvoorbeeld hun AOW uit te stellen). Maar
ook dat plan is nog niet besproken.
Groeten,

Bert.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Bert en lijst,

De roerige tijden zijn nog lang niet afgelopen. Nu weer de pers die roept
dat Nederlanders moeten doorwerken tot hun 67ste. In principe iets wat ik
best zou kunnen steunen, indien niet zo hard gesteld. Ik kan me beroepen
voorstellen waarbij het wat lastiger ligt. Maar een gedachte wellicht die
je mee kunt nemen in het onderhandelen, ook al lag het niet in de plannen
om de pensioensleeftijd te verhogen.....

Mijn moeder heeft haar hele leven in het ziekenhuis gewerkt als
verpleegkundige. Ze is inmiddels gestopt, een of andere regeling. Nu zijn
er niet heel veel  "oudere" verpleegkundigen (vroeger werd je zelfs raar
aangekeken als je niet stopte wanneer je kinderen kreeg heb ik gehoord).
Maar nu had ze best door willen werken nog een tijdje, maar het werd te
veel en te druk. Je moet toch je hoofd erbij houden met de medicijnen etc.
En de werkdruk is enorm gestegen, waardoor ze zich minder zeker voelde
daarbij. Is het een idee om voor öuderen"die willen blijven werken een
soort andere regeling te treffen. ik ben geen deskundige, maar het grootste
probleem was het rennen en het verantwoordelijk zijn voor zoveel patienten
die avond, wellicht is het mogelijk om (desnoods voor minder geld) de
ouderen die willen blijven werken in dit soort sectoren wat minder werkdruk
te geven. Dus ipv 6 patienten 3 ofzo, ik roep maar wat....
Wellicht haal je zo wat tekort aan personeel weg in zon sector... Al heb ik
geen idee om wat voor cijfers het gaat..... wellicht geldt de reden om te
stoppen voor meer "oudere" verpleegkundigen.

groeten Joris

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66