PvdA

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri May 2 19:10:47 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat betreft de 1.2% heffing:

Ik kan me wel vinden in de redenatie dat er (gemiddeld, niet moeilijk
doen) risicoloos een reeele rentemarge (rente - inflatie) te behalen is
op geld en dat de belasting daarvan 1.2% mag aftoppen. Ik vind het niet
nodig dat er een premie staat op het oppotten van geld. Ik zou haast
zeggen, wees blij dat de staat er voor zorgt dat je er van op aan kunt
dat je geld er volgend jaar nog veilig en waardevast staat.

Wie meer risico (bijv. aandelen) wil nemen voor een hoger rendement mag
dat natuurlijk, de belasting heeft met de extra winst of het verlies
verder weinig te maken. Dat is dan ieders eigen keuze.

Bart

Fritz van Rikxoort wrote:

> [...]
> gewoon. Niet goed voor het vertrouwen van burgers in overheid en politiek.
> Niet goed voor het rechtvaardigheidsgevoel van mensen, dat het fundament is
> van een hechte en sociale samenleving. Niet goed voor de economie en
> spaarzin e.d. op termijn. Niet goed voor de nodige uniformering naar een
> hechter Europa. Makkelijker belasting heffen, dat wel...
>
> Op korte termijn snel wat extra geld afpakken en op langere termijn alleen
> maar negatieve effecten. Daarom slecht m.i., we moeten ons op de lange
> termijn effecten richten. Ook bij alle andere onderwerpen. Den cost gaat

[knip]>