Lid blijven van D66 of niet ?/ Gemengde raadpleging

Fri May 2 11:00:04 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart schreef:

> De clou van een referendum is de eraan voorafgaande discussie, en juist
> daarvoor is gewoon te weinig tijd. Als er een accoord is moet het daarna
> geen weken duren voordat bij D66 de witte rook opstijgt (en dan *daarna*
> nog een conggres?). Dan maar proberen op het congres alle stemmen recht
> te doen en de retoriek wat te beperken.

Daarom doe je het meer recht de postledenraadpleging te laten sluiten vlak
na het congres... Dan is de discussie er geweest etc. Maar om te eisen dat
je op een bepaalde plaats en tijdstip een discussie moet bijwonen om recht
te hebben om te stemmen vind ik raar... Stel je je dat eens voor bij gewone
verkiezingen of een gewoon referendum. Je mag alleen stemmen indien je daar
en daar aanwezig bent om die tijd. De discussie komt echt wel tot stand,
van leden met hun omgeving en onderling, hier, op het forum. Indien men een
congres kan organiseren in die tijd, ik neem aan dat dat ook even duurt na
het bekendworden van een compromis, anders zouden ze voorkennis hebben.....
En met een poststemming kan je zelfs nu al beginnen....
Een referendum geeft iedereen de mogelijkheid zijn stem uit te brengen, en
geeft dus ook meer steun aan de fractie qua uitspraak. Want dan heb je de
partij achter je staan....