Poststemming: no!

Fri May 2 10:52:17 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Fritz,

> Degenen die een opsplitsing veroorzaken, wellicht - terecht, zijn degenen
> die dogmatisch vanuit de linkse hoek rechts-links blijven denken en de
> gekozen volksvertegenbwoordigers hun personlijke wil zouden willen
opleggen.

Wie zijn dat dan? Ik hoor die mensen namelijk niet, al zullen ze er best
zijn. Als er al een splitsing komt komt dat toch omdat een deel van de
leden zich niet herkennen in de lijn van de fractie? Dat ook deze leden een
eigenstandige verantwoordelijkheid hebben ga je aan voorbij.
Sommigen gebruiken het links rechts als een soort metafoor voor een
samenstelling van programmapunten wellicht. om niet alle verhalen zolang te
maken..... Ik zelf verenig in mij punten die links als punten die rechts
genoemd worden.

> Een referendum over wat 6 kamerleden moeten doen in de pogingen een
kabinet
> te formeren slaat nergens op. Een referendum van het hele volk of
> rechtstreekse verkeizing van de minister-president die met wisselende
> kamermeerderheden kan regeren is hele andere koek. Of appels en peren.

Hoe kom je erbij dat de kamerleden gebonden zijn aan de uitspraak? Het gaat
om een uitspraak van de partij.... Bovendien. Een uitspraak op een congres,
bezocht door een klein percentage van de leden van een partij is daar dan
wel geschikt voor? Een congres waarbij het zelfs fysiek niet mogelijk is om
alle leden te raadplegen!

> Wat betreft rechts-links: er is een rechtse meerderheid zonder D66. Die
is
> er ook altijd in Nederland, althans nooit een linkse.

Wat wil je daar mee zeggen. Als ik jouw redenatie volg dan zouden we uit
pragmatisme zelfs mede mogelijk kunnen maken dat het vrouwenstemrecht
teruggetrokken wordt. Indien de SGP de grootste was en ons nodig had voor
een meerderheid. Ik ga er toch vanuit dat je het zo niet bedoeld. Er zijn
grenzen, die liggen voorleden van D66 verschillend, daar gaat het nu
om..... Wat vind de partij.

Bij de PvdA hebben leden trouwens via via wel wat te zeggen over deelname
of niet..... Via de partijraad...Of bestaat die daar niet meer? Ik zeg niet
dat dat wel goed is. Maar ik snap de tegenstand niet zo goed. Congres mag
wel, referendum niet..... Het lijkt dan erg op dat het congres ook maar
gewoon een applausmachine moet zijn....

> De PvdA maakt zich
> onmogelijk door een meerderheid van het volk en parlement zijn
> collectivistische wil teporberen op te leggen.

Jouw haat tegen de Pufda is wel erg groot he?
Gedeeltelijk heb je gelijk. Maar de manier van Balkenende zijn
collectivistische wil op te leggen vind ik ook niet oogstrelend. Eerst een
hele tijd schone schijn spelen om vervolgens op een rare manier een eind te
maken aan onderhandelingen.

En ik ben het met Mark G eens dat meedoen enkel en alleen om de PvdA een
hak te zetten geen goede reden is. Het gaat toch om de inhoud?