Lid blijven van D66 of niet ?/ Gemengde raadpleging

Maarten Bessem maarten at BESSEMENPARTNERS.NL
Fri May 2 09:50:28 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goedemorgen Henk,

Je variant is goed, maar zal door het bestuur als te omslachtig worden
bestempeld en daarmee niet haalbaar. Het gemanipuleer is overigens al
begonnen: B.D. verklaarde geen voorstander te zijn van een partijreferendum
en A.P. zei gisteravond in Nova (wat is die man glad zeg) dat een
partijcongres beter is dan een referendum omdat dat de mogelijkheid biedt
het allemaal nog eens "goed uit te leggen". De algemene kritiek is dat als
de leden van de D66 zich over een voor of tegen gaan uitspreken, dat dan
feitelijk 13.000 nederlanders mogen bepalen of dit kabinet er komt. Geen
goed idee. Als dit over gelaten wordt aan een partijcongres zijn het er
zeker nog minder. Ik sluit bij mij aan bij de woorden van de één van
Zeeuwse D66 in de Nova uitzending die stelde dat de fractie autonoom moet
kunnen zijn in deze besluiten.

Ik denk dat de fractie dit ook zal zijn en het echt niet aan de leden laat
om over kabinetsdeelname een veto uit te spreken. Het aangekondigde congres
dient uitsluitend tot meerdere uitleg en eventueel een zeer beperkt
geformuleerde motie. Laten we gewoon reeël zijn: de fractie bepaald de
richting van de partij en zal voor deelname kiezen. Sommigen van ons zullen
afhaken als lid, maar andere kiezers in Nederland zullen het moedig vinden
en lid worden van de D66. We passen nu zelfs in het plaatje van de
twijfelende LPF-er.

Ik zal niet pleiten voor een partijreferendum en ik ga ook niet naar het
congres om verder gekleineerd te worden. Ja Kees, je hebt gelijk, ik heb
dat in eigen hand. Ik ga als een grote jongen bepalen of de handelswijze
waarmee de fractie thans richting geeft aan de D66 te vereenzelvigen is met
mijn verwachtingen.

Maarten Bessem