Reces(sie)-blues

Sun Jun 29 15:21:30 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nu men met reces is, dringt zich de vraag op of het ooit nog goed-
komt met de politiek. De politici keren ongetwijfeld weder van de
meest zonnige oorden maar daarmee is het zonnetje in de politiek
nog niet terug.

Het valt me op dat menigeen nu al met dezelfde haat spreekt over
het landsbestuur als waar 'Paars' destijds een paar jaar van ge-
treuzel voor nodig had. Geen enkele politicus lijkt nog aan te
spreken en van het huidige kabinet wordt niets dan slechts ver-
wacht.

Bij mijzelf neem ik het tegenovergestelde waar: ik ben niet gein-
teresseerd in de namen van de nieuwe bewindslieden, gelul op radio
en TV door politici ben ik geneigd af te zetten. Anderen mogen dan
niets dan slechts van politici verwachten, ik verwacht er zelfs
helemaal niets meer van. Als de Graaf het aantal ministers tot de
helft wil terugbrengen, dan vraag ik mij af waarom er speciaal voor
zo iemand een extra ministerspost (!) werd gecreeerd. Maar waarom
hij dat wil, dat interesseert me niet langer. 'Jongen, stap dan op,
dan is er al een post minder,' denk ik dan.

Jaren van Paars nihilisme en ruzies van de 'Nieuwe Politiek' lijken
hun sporen te hebben nagelaten. Koorknaapje Balkenende, de zwakste
minister -president die Nederland ooit gekend heeft en het om die
reden nog eens mag proberen, komt zowaar met 'Normen en Waarden'
aanzetten - maar intussen moeten we wel meedoen aan de bezettings-
macht in Irak onder het motto 'elk volk heeft recht op z'n eigen
vierde mei.' Er lijkt zowaar iets diabolisch in de Nederlandse po-
litiek te zijn geslopen.

We zijn het nihilisme voorbij en thans breekt het tijdperk van de
maatschappelijke afbraak door nieuw-conservatieve tuinkabouters
aan. Ironisch genoeg is het enige dat de twee verbindt, D66...

Paars sloopte de solidariteit al, nu de rest nog.