god

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Mon Jun 23 16:22:12 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Stom van mij: De Tweede kamer *heeft* al in meerderheid uitgesproken dat
ze niets ziet in een verwijzing naar God in de Europese Grondwet, en ik
wist dat (eigenlijk).

Zie onderstaande motie van Lousewies van der Laan, aangenomen op 11 juni
jl, die in elk geval míjn mening uitstekend weergeeft:

===========
Motie van het lid Van der Laan
Voorgesteld 10 juni 2003

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de scheiding van kerk en staat een belangrijk fundament
is van de Nederlandse en de Europese rechtsstaat;

overwegende dat de Nederlandse grondwet geen verwijzing naar religieuze
grondslagen kent;

overwegende dat de vrijheid van godsdienst is gewaarborgd in de ontwerp
verdragtekst;

overwegende dat er amendementen voorliggen die verwijzen naar het
“cultureel, religieus en humanistisch erfgoed van Europa” zonder een
specifieke godsdienst te noemen;

overwegende dat is gegarandeerd dat de Europese Unie in dialoog blijft
met maatschappelijke organisaties en andere belangengroeperingen en dat
derhalve een aparte bepaling over de positie van kerkelijke instellingen
overbodig is;

verzoekt de Regering zich in de Conventie te verzetten tegen het opnemen
van verwijzingen naar een specifieke Europese religieuze grondslag in de
préambule of in de verdragsartikelen en die kerkelijke instellingen een
bijzondere positie geeft ten opzichte van andere maatschappelijke
organisaties,

en merkt op dat de volgende leden van de Eerste Kamer, Kohnstamm, Van
Eekelen,
hebben aangekondigd de indiening van een gelijkluidende motie in de
Eerste Kamer te zullen ondersteunen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van der Laan

Van Baalen
Timmermans
Karimi
Van Bommel

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*