god

Buiten, EL van (IAZ) E.L.Buiten at MINFIN.NL
Mon Jun 23 10:45:41 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Voor wat het waard is, wil ik graag melden dat een van de kernwaarden van
D66 tolerantie betreft. Ik denk dat het D66 past dat we in deze discussie
respect blijven hebben voor diegenen die hun religie oprecht beleven. Dus
wat mij betreft ook de overtuigd atheïsten op deze discussielijst. Net als
dat we van het CDA en de andere christelijke clubs verwachten dat ze meer
respect tonen voor andere religies en de rol daarvan in het Europa van
vroeger en van nu.

Ik deel de weerstand tegen het streven van het CDA om het begrip religie te
willen monopoliseren tot een louter joods-christelijke benadering. D66 is
voor individuele vrijheid, waarbij religie-beleving een onderdeel kan zijn.
D66 heeft zich gelukkig vooral steeds verzet tegen partijen die hun
religieus concept willen opleggen aan de samenleving en voor de
geloofsbeleving van anderen geen respect kan opbrengen.

Ik deel de opmerking van Herman volledig dat het CDA met de gewenste nadruk
op de christelijke waarden een schoffering nastreeft van met name de
islamistische inwoners van de EU en daarbuiten. Dom van het CDA,
maatschappelijk ongewenst en vooral een achterhoedegevecht van partijen die
moeite hebben met de moderne realiteit van een multi-culturele samenleving.
Amen,

Erik