Fw: (fwd) Oproep tot enquête en adempauze Betuweroute

fert 6565 fert6565 at HOTMAIL.COM
Tue Jun 17 22:57:04 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Het heeft lang geduurd maar eindelijk wordt er en durft men openlijk te
twijfelen aan de betuwe-lijn,
Ik ben al jaren tegenstander van de betuwe-lijn zoals ook te lezen valt op
de website (http://www.democratennieuwestijl.nl)
Een principieel achterhaald eind jaren '70 concept dat door begrijpelijke
eindeloze twijfel pas halverwege jaren '90 daadwerkelijk
gebouwd zou gaan worden. Alle pijlers waar de betuwe-lijn op stoelde zijn
als sneeuw onder de zon verdwenen en
alle verantwoordelijke politici hebben dat geweten maar konden in het
voorbije politieke klimaat de toen gedurfde beslissing
niet nemen om de bouw niet door te laten gaan. Nu verantwoordelijken zo
zoetjes aan (Kok, Netelenbos,Jorritsma) ofwel weggepromoveerd
danwel de commissariaten in beland zijn kan eindelijk de geest uit de fles.
Je kunt wel stellen dat er gegokt is maar verloren, maar we kunnen
zo slecht tegen ons verlies. We willen eigenlijk nog steeds niet de
consequenties onder ogen zien. De ex-havenbaronnetjes lachen en lachten zich
helemaal suf dat ze de volksvertegenwoordiging en regering, onder de hun
gevoede angst dat anders Rotterdam geen "mainport" (lees: bang dat Rotterdam
niet meer de grootste haven ter wereld zou kunnen worden) zou kunnen
blijven, zover kon krijgen om "strategische" redenen dit megaproject te
bouwen.
Gek hoor iets kleins bijvoorbeeld: Adviezen van de raad over de betuwe-lijn
van V en W lijken van het internet gehaald te zijn. Uiterst dubieuze
adviezen waar ik helaas nu niet aan kan refereren. Echt de enige reden om de
lijn af te bouwen is een "strategische" . Waarom hollen we het begrip
strategie zo enorm uit en misbruiken we het aan alle kanten. Wie gelooft nog
in rokende dieseltreinen gesubsidieerd door de staat? , het milieuvoordeel
is inmiddels t.o.v. andere vervoersvormen naar onder de nul gedaald. Wie
gelooft er nog in dat het bedrijfsleven er nog een cent insteekt? Wie
gelooft er nog in dat Duitsland snel en zonder extra bijdragen de lijn
doortrekt?. Wie gelooft er nog in dat de binnenvaart het allemaal niet aan
zou kunnen? Who cares if Rotterdam will be number 2 in 2040?  Soms je
verlies nemen en verdere financiele schade beperken schade getuigt van
verantwoordelijkheid en wijsheid. Maar ja we willen niet van ons geloof af,
want we hadden zo'n mooi en zo op het eerste gezicht logisch plannetje
bedacht. Ook D66 heeft hier degelijk een rol in , maar heeft
het dreigende mislukken later als 1 van de weinigen wel aangekaart en het
politieke risico genomen om als draaikont te worden gezien.
Zeker in het licht van zware financieel-economische tijden zou de lijn
onmiddelijk on hold moeten gezet.

groeten , louis de wit