VS gevaarlijk?

Martin Lentink martinlentink at D66PUTTEN.NL
Thu Jun 12 18:19:16 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar dat is nu juist een extra reden voor het scheiden van verkiezingen voor
de uitvoerders (de macht) en de controle op die macht.
Peper was niet verkozen maar benoemd. En met een door de raad benoemde
burgervader had je precies hetzelfde probleem gehad, misschien nog wel in
het kwadraat. Ons huidige systeem van collegiaal bestuur geeft juist erg
veel mogelijkheden voor kongsi's en een-tweetjes. Weinig transparant.

Een rechtstreeks door de burger gekozen gezagsdrager kan na z'n ambtstermijn
door diezelfde burger worden afgeserveerd, en zelfs bij de extreme scheiding
der machten zoals die in de VS wordt gehanteerd is er ook altijd nog de
noodrem van 'impeachment'. Ik heb dus niet zoveel vrees voor de te grote
macht van direct gekozen gezagsdragers. Wij zijn daar als burgers altijd nog
zelf bij door ook de controle op die macht te kiezen.

Martin Lentink