democratie

Martin Lentink martinlentink at D66PUTTEN.NL
Mon Jul 21 17:35:41 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John,

Het lijkt me sterk dat Woutertje voor een exacte copie van het engelse
systeem pleit, en daar zijn voor zover mij bekend ook binnen D66 maar weinig
voorstanders van te vinden.  Tromp's verhaal schiet dus een beetje door met
het geven van kritiek op een systeem dat maar zeer weinigen bepleiten. Ook
niet helemaal correcte argumentatie, door eerst een karikatuur van een
argument te geven, en vervolgens die karikatuur te gaan bestrijden.....

Maar ons eigen huidige systeem van "evenredige vertegenwoordiging" kent ook
zo zijn beperkingen. Bezie de lijsten van de partijen en bekijk of die
lijsten wel een echte afspiegeling van de bevolking vormen. Bezie ook in
hoeverre kandidaten op zo'n lijst daadwerkelijk binding hebben met het volk
dat ze geacht worden te vertegenwoordigen. Kijk ook naar de regionale
verdeling van de kandidaten.

Waar nu over gesproken wordt is een systeem waarbij de nadelen van ons
huidige systeem worden verminderd. Ik heb nog geen concrete voorstellen
gezien, maar niets houdt ons tegen om zo'n voorstel zelf uit te werken...

Martin Lentink