Op Zilverstrand 'vergaderen'

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Fri Jul 11 17:17:26 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hartverwarmend stukjes in deze kommervolle tijd uit de digitale Parool van vandaag http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1057901159336.html

Om een eind te maken aan de vele klachten, treedt de politie sinds kort streng op. Tot opluchting van sommige homoseksuelen: ''Wij worden
zwartgemaakt in de media, maar het zijn de hetero's die hier liggen te wippen.''

Vanaf de snelweg kun je het naaktstrand zien, wat ooit tot een kettingbotsing leidde, omdat een chauffeur zijn ogen de kost gaf.

De eigenaar van de rijdende snackbar hoeft niet zo nodig met zijn naam in de krant. Hij weet wel alles van de vrijpartijen in de openlucht. ''In
zeventig procent van de gevallen zijn het inderdaad echtparen,'' schat hij. ''We hebben twee karren, ook eentje op het naaktstrand. Soms is daar
zo'n stelletje bezig en dan staan dertig tot veertig mannen in een kringetje toe te kijken. 'Ze zijn weer aan het vergaderen,' zeggen mijn vrouw en ik
dan tegen elkaar.
Zolang het maar achteraan het strand gebeurt, stoort het mij niet. Ieder zijn hobby, zeg ik maar.''

Een blote man met pilotenzonnebril en rossig golvend haar rijdt op een invalidescooter over een onverhard paadje.

Een 52-jarige naturist ('Laat mijn naam maar weg') uit Almere, op Nike-slippers, vermoedt dat het zo stil is vanwege de vele politiepatrouilles.
''Mensen zijn toch bang geworden. Als je wordt betrapt tijdens het neuken, kan je dat 250 tot tweeduizend euro kosten, of drie maanden
gevangenisstraf. Dan kijk je wel uit.''

Zelf zegt hij zich niet schuldig te hebben gemaakt aan openbare seksuele uitspattingen. ''Het zijn hier vooral de hetero's. Sommige vrouwen
komen keer op keer; die kicken erop bekeken te worden. Ze delen zelfs condooms uit, zo van: wil jij? Dit is gewoon het geilste strand van
Nederland, hier kan alles. Man, ik kom hier al twintig jaar en ik heb dingen gezien, zelfs bondage. Als je hier bent geweest, hoef je geen seksfilm
meer te huren. Er zijn ook films en fotoreportages gemaakt. En daar speelden niet de lelijkste mensen in mee. Het Zilverstrand is soms net de
Bijenkorf. Mensen komen van heinde en verre, tot uit Brabant en Friesland. In Leeuwarden kennen ze zulke dingen niet.''

De Almeerder vindt het wel goed dat de politie er nu tegen optreedt, want het werd inderdaad te gek. Niet dat hij begrip heeft voor klagende
volwassenen; die zijn gewoon jaloers, zegt hij. En anders kijken ze maar de andere kant op.

Maar je moet wel uitkijken wie je aanspreekt. Laatst ook weer: ik legde een man uit dat hij aan het eind van het strand met onverwachte dingen
geconfronteerd kon worden, waarna hij zei dat hij daar misschien wel voor kwam. Meestal zijn nieuwe mensen trouwens niet zo direct; dan
stamelen ze iets als: 'Eh, ja, er moet hier een soort strand zijn waar je eh...' 'Naaktstrand, bedoelt u!' roep ik dan.''

Ook al heeft ze nooit een vrijpartij op het Zilverstrand gezien, ze vindt sekspartijen op het naaktstrand wél asociaal. Vooral voor de kinderen.
Volgens haar zijn het vooral de mannen in nette pakken van buiten Almere die zich hier komen uitleven.

Ze is trouwens op het naaktstrand wel een keer geconfronteerd met een pedofiel: die zat haar kinderen te beloeren. Daar werd ze op geattendeerd
door andere badgasten en toen heeft haar man hem weggejaagd. ''Dat moet ik wel zeggen; op het naaktstrand is de sociale controle veel groter dan
hier.''

De Almeerder met de Nike-slippers voorspelt dat het nooit meer wordt zoals vroeger. ''Toen kon je op sommige paden niet zonder slippers
lopen. Overal lag geil. Maar ja, je moet nu toch ook je kwakkie ergens kwijt kunnen.''

Groet,

Cees Binkhorst - cees at binkhorst.xs4all.nl

Dogma wint het van de realiteit - Minister van Justitie Piet Hein Donner: 'Het is een seksistische stelling dat het iets uitmaakt dat er meer vrouwen in het kabinet zitten. Mannen en vrouwen zijn in
beginsel gelijk.'