Het regelschorem...

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jul 4 11:33:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny,

De wet MOT en de wet WID en de recente uitbreidingen zijn beide voorbeelden
van europese regelgeving: met de invoering van de euro heeft de Europese
Raad een richtlijn opgesteld om het witwassen van uit illegale activiteiten
verkregen gelden breder aan te pakken. Die richtlijn wordt nu stap voor stap
door de Nederlandse wetgever in wetten omgezet. Overigens geldt de
meldplicht aan de stichting MOT  alleen voor rare en verdachte transacties,
zoals het betalen van een auto met meer dan 15.000 euro contant ed. Het is
een vrij efficiente methode om de misdaad daar te pakken, waar het aankomt:
in hun portemonnaie.

Groet,

Tjerk