verstuurd naar forum op www.netwerk.tv

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Fri Jan 31 21:17:10 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste redactie,

De publieke opinie wordt door met name de VS danig gemasseerd. Wat zijn de mogelijke scenarios en welke onderdelen mis ik in de discussie?

Scenariodenken:
Niemand wil instabiliteit van wereldvrede. Zolang de wapeninspecteurs Irak (namens de VN) onder druk blijven zetten door aanwezigheid en gerichte acties hoeven we niet te vrezen voor acties van het huidige regime in Irak. Dat is de winst van de VN tot nu toe (en mede de druk van de VS). Laten we hier dus continu mee doorgaan.

Scenario twee
De Wapeninspecteurs vinden massavernietingswapens. Moet er dan oorlog gevoerd worden? Dit scenario zegt nee. De discussie over deze vraag komt nauwelijks aan de orde. Ik denk dat bij het vinden van wapens de VN moet besluiten tot ontwapening. De internationale gemeenschap moet hier op toezien.
In de tussentijd kan wellicht nagedacht worden over een plan waarin aan de orde komt de tijd na het regime van Saddam.

Scenario drie
Dit scenario gaat uit van oorlog op het moment dat er wapens gevonden zijn.
De consequenties van dit scenario zijn op dit moment onvoldoende te overzien en ook niet uitdiscussierd. Het lijkt mij dat de VS veel te snel de fysieke confrontatie opzoekt, terwijl de uitkomst ongewis blijft. Stel nu dat een nieuw regime (ook kwaadaardig) als vergelding haar (ongevonden) massavernietingswapens gaat inzetten.

Terugkijkend op de start van de nieuwe ontwikkelingen in Irak, de komst van wapeninspecteurs en de druk vanuit de VN, mag je stellen dat de internationale gemeenschap eigenlijk Irak adequaat in de greep heeft. Militair ingrijpen in dit stadium is veel te voorbarig, waarbij de consequenties voor de middellange en zelfs korte termijn onvoldoende duidelijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Unico van Kooten
Raadslid D66