Geen Nederlandse raketten naar Israel

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Jan 30 15:54:49 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris B. wrote:
> Beste mensen, geachte heer Bos,
>
> zolang ieder mens in staat blijft, zijn leven te beteren,  is ieder
> mensenleven volgens alle soorten Liberalen, maar zeker voor
> ontplooi-ingsgerichte Liberalen als wij, zonder meer het verdedigen waard.

Dat spreekt vanzelf, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat
sommige levens in de praktijk aanzienlijk meer het verdedigen waard zijn
dan andere. Zouden onze afweer-raketten bijvoorbeeld niet beter kunnen
dienen om Israel's raketten tegen te houden? Dat brengt natuurlijk
meteen de vraag op: wat hebben WIJ daar eigenlijk te zoeken met onze wapens?

>   Het kan me even niet zoveel schelen wie in het van wederzijdse retoriek,
> dito angstbeelden en dito hetzes bolstaande Israelisch-Palestijnse conflict
> nu wel of niet gelijk heeft, resp. wel of niet juist handelt. Volgens mij
> doet steeds meer de Karremans Doctrine "there asre no good guys anymore"
> opgang.

Karremans is niet mijn held, en die uitspraak is een vreselijk laf
excuus om geen oordeel te hoeven geven. De agressor (Servie dus) was de
'bad guy' ook al gebruikt de aangevallende daarna om zich te verdedigen
middelen die ongeoorloofd zouden zijn buiten de context van noodweer.
Bij Israel vs. Palestijnen is onafhankelijk van de complexe historie
gemakkelijk te zien wie bovenop ligt en wie onderop.

> Ik val gewoon terug op de uitspraak van Voltaire waar iedere goede
> D66er op hoort terug te vallen: "Ik ben het totaal oneens met Uw standpunt,
> maar ik zal tot het uiterste vechten om U de vrijheid te geven te zeggen wat
> U denkt".
>
>   Dus gewoon beschermen die Israeli's (zijn ze minder dan de Turken die ook
> buitenlandse Patriot-bescherming krijgen?) en even nadenken voor je zo'n
> onzinnig protest op de chatlist zet.

Ik vond het bericht van Peter Bos niet onzinnig, en het respect dat je
d.m.v. bovenstaand citaat zegt te hebben voor andermans mening is reeds
in de erop volgende alinea ver te zoeken. In discussies over
niet-uitgevoerde VN-resoluties valt het op hoe angstvallig men
tegenwoordig het onderwerp Israel vermijdt, wetend dat dan de discussie
uit de hand zal lopen. En wie zijn er nou aantoonbaar al decennia bezig
met chemische en biologische wapens (om het over nucleaire nog maar niet
eens te hebben), Irak of de VS en de SU/Rusland? Ik zou door kunnen
gaan. Het lijkt er sterk op dat velen hun oordeel over goed en kwaad
laten afhangen van wie het betreft en wat het sterkste (maar niet het
slimste) jongetje van de klas vindt. Ik denk liever zelf na.

> Bernard Aris

Bart Meerdink