Te hoge prijs CD's

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed Jan 29 00:39:00 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als we even de beladen terminologie (piraten, diefstal enzo) achter ons
laten dan blijft er een interessant vraagstuk over wat te doen met
rechten op alles wat digitaal overdraagbaar is, en waar regels uit het
pre-digitale tijdperk dus geactualiseerd moeten worden.

Ik onderscheid graag:
a) Regels, die tot doel hebben het algemene belang te dienen door middel
van het toestaan van eigendom over bepaalde zaken (maar niet alle, en
met beperkingen), waarbij eigendom zoals altijd bescherming behoeft.
b) Commerciele belangen van eigenaars van rechten uit het verleden en
van (potentiele) eigenaars van rechten in de toekomst (o.a. bedrijven en
scheppend kunstenaars).

Als nu zou blijken dat de bescherming van eigendommen die digitaal
overdraagbaar zijn bezwaarlijk (of zelfs onmogelijk) is, dan dienen we
de regels aan te passen (met consideratie voor bestaande rechten). De
maatschappelijke belangen die de oude pre-digitale regels beoogden te
dienen (innovatie, cultuur) blijven natuurlijk, en moeten dan op een
andere wijze veilig gesteld worden.

Als de nieuwe regels inhouden dat bepaalde beroepen of commerciele
ondernemingen verminderd perspectief bieden, dan is dat jammer voor
degenen die het betreft, de markt verandert en men heeft zich maar aan
te passen (als het te snel gaat is een overgangsregeling of andere
ondersteuning van toepassing).

Goed, gegeven dat we vrij zijn om de regels te veranderen, laten we dan
vanaf nul-nivo opbouwen: beginnen met wat er precies zou misgaan als
*alle* digitaal overdraagbare eigendom afgeschaft zou worden. Dus geen
patenten, copyright, helemaal niets, zoals bijv. in de tijd van J.S.Bach
(en eerder natuurlijk).

Daar ga ik nog eens rustig over nadenken (jullie ook?), want een half
uurtje na twaalven, dat is niet genoeg voor een eerste opzet.

Bart Meerdink