Kiest D66-congres de nieuwe politieke leider ?

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jan 24 03:30:37 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Christian,

Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Herman Beun, maar voor mij is het
heel verstandig, dat Loesewies de beker van fractievoorzitterschap aan haar
heeft voorbij laten gaan. Zoals wij hier allemaal (op een muisje na dan)
weten, is het vak van gekozen volksvertegenwoordiger een echt beroep, met
zijn egen competenties, vaardigheden en know how.

Toen ik zelf in de gemeenteraad van Utrecht werd gekozen (op de slippen van
de populariteit van Van Mierlo), had ik toch al gauw een jaar nodig, om me
echt ingewerkt te voelen. De politieke en besluitvormende processen gaan
veel verder dan het oog van de camera ons biedt. Je moet de mensen leren
kennen, de faciliteiten, de plekjes waar je moet wezen, de wijze waarop je
het maximale uit je eigen ( en 100 procent  goede voorstellen) ideeen kan
halen etc.

Dat is een vak. Dat moet je leren. Er bestaat geen universiteit voor, of een
Hoge School.
Het is de ervaring, die het je leert, of niet. En dan is er een probleem.

Loesewies heeft alles om een goed kamerlid en zelfs lijsttrekker te zijn,
maar laat haar nu eerst dat vak leren.

Groet,

Tjerk