Kiest D66-congres de nieuwe politieke leider ?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Thu Jan 23 17:27:55 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:

 > Zijn de voorkeurstemmen al gepubliceerd dan? Maken ze toch pas
 > maandagochtend bekend? Los daarvan, de eerste vrouw op de lijst haalt
 >  altijd de meeste voorkeurstemmen (als enige meestal de vereiste
 > kwart van de kiesdeler om direct gekozen te zijn).

Nou ja, ik ging daar maar even vanuit inderdaad. Overigens hadden op 15
mei naast Francine Giskes als 1e vrouw ook Roger van Boxtel en Boris
Dittrich de voorkeursdrempel gehaald, als ik me niet vergis.

 > Lousewies had een paar punten meer dan Boris (2 1/2 procentje), en
 > zij beiden veel meer dan de volgenden (meer dan 23 procenten meer
 > punten). Of Lousewies ook meer stemmen had en in een directe
 > verkiezing met Boris ook net de voorkeur zou hebben van een
 > meerderheid wetne we niet.

Dat klopt, het was dichtbij. Overigens geeft het gebruikte systeem geen
aanleiding om te veronderstellen dat bij een 1-tegen-1 de uitslag anders
zou zijn geweest, denk ik.

 > Maar Boris is als fractievoorzitter gekozen door de fractie nu Thom
 > zich heeft teruggetrokken, gefeliciteerd!

Daar sluit ik me bij aan.

Mark