Gekozen MP

Jeroen Schelhaas j.schelhaas at WANADOO.NL
Mon Jan 20 22:15:39 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Net bekend, d66 wil een wetsvoorstel indienen om de MP te kiezen, altijd
goed natuurlijk, maar kon dat eigenlijk niet wat eerder? Het is nu al
bekend wie de Kandidaat MP is. Maar beter laat dan nooit.

Net is ook bekend geworden dat PvdA een debat er over wil. Maar dat
lijkt mij een beetje overbodig, een enquête van 2vandaag: bent u voor
een gekozen MP, 57 % ja, en ongeveer 35% nee. Dat is, als het een
betrouwbare peiling is, een meerderheid. Wat overigens, lijkt mij
grotendeels komt door die ik noem het maar 'pvda-affaire'

Een referendum is lijkt mij veel beter dan een debat, want ik moet nog
zien of een meerderheid in de kamer voor is. En dat terwijl de kamer de
mening van de bevolking behartigd, en de samenleving is voor een gekozen
MP is. (kijkend naar 2vandaag)
en de referendum kun je tegelijk houden dan met bv. Uitbreiding van EU
en andere zaken. Das lekker efficient!