Cohen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Jan 20 18:01:19 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> On Sun, Jan 19, 2003 at 09:50:56AM -0800, Mark Giebels wrote:
>   > >
>   > >> Wouter Bos heeft zojuist Cohen aangewezen als kandidaat premier.
>   > >> Een multiculturalist als premier? Emancipatie vanuit eigen zuil?
>   > >> Integratie door meer aandacht voor religie?
>   > >
>   > >Uitstekend! Eindelijk een politicus die eens niet voortdurend bezig is
>   > >mensen uit elkaar te spelen, maar zich inzet voor emancipatie met
>   > >inachtneming van individuele achtergronden.
> [...]

Een politieke partij is zelf (ook) verantwoordelijk voor het uitdragen
van haar thema's, Henk.

Dat zij daarbij (te)veel steunt op de media - die kennelijk een andere
rol wil/op zich heeft genomen - is een verantwoordelijkheid die je niet
kunt of mag veronachtzamen, of bij die media neer kunt leggen.

De '(ver)binding' met de kiezers/burgers is een eigen taak. De huidige -
evenals de vorige - verkiezingen geven aan, dat aan verwachtingen (door
de politiek) tav. de media niet wordt voldaan door diezelfde media.
Enkele uitgezonderd. Het uitsluiten van D66 bij diverse debatten spreekt
boekdelen.

In een tijd waarin het broadcasten (opkomst radio, later TV) naar de
burger/kiezer toe de belangrijkste vorm van communiceren was, kon de
taak van de media in die zin worden gestructureerd. De vraag die gesteld
moet worden is of het niet (hoog) tijd wordt voor een andere - op de
democratie en gewijzigde technologische mogelijkheden gerichte - manier
van communiceren. Met meer inzet van ICT en rekening houdend met
gewijzigde omstandigheden voor wat betreft de rol van de media in de
democratie en de rol die de burger zelf in de democratie kan hebben.

Henk Elegeert