De Graaf verdedigt opnieuw Paars

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Jan 18 03:57:50 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Linkse Liberalen,

Paars was een doorbraak in de Nederlandse verstofte politieke verhoudingen
en kon alleen maar plaatsvinden, omdat Hans van Mierlo zijn poot stijf
hield. Zonder ons was er in 1994 geen kabinet met een andere samenstelling
mogelijk. En ik was er heel blij mee, eindelijk eens af van die gladjanussen
van het CDA. D66 moet paars niet verloochenen, want dan verloochent het
zichzelf. D66 moet de onoverbrugbaarheid van PvdA en VVD in de huidige
constellatie benadrukken, maar dat is wat anders.

Als ik nu kijk naar Balkendende, als ik hem hoor, dan proef ik weer die
gluiperigheid. Ik val ook weer terug in het jargon van Jaap Burger uit de
jaren zeventig: Als ik Jan Peter een hand zou geven, zou ik na afloop mijn
vingers tellen en zijn politieke opstelling doet me denken aan scheten in
een netje willen vangen.

Het begon met zijn verdediging van de miljoenennota in de dringend af te
schaffen Eerste Kamer: Op kritiek van onder meer ons op te vergaande
beleidsvoorstellen van een demissionair kabinet lachte hij alleen maar, maar
ging niet in op de inhoudelijke bezwaren. Hij had niet meer en niet minder
dan een neerbuigend lachje. Op een bezemsteel met hem en richting Mars.
Hoeiii!

Vanavond in het debat met Wouter Bos kwam hij als antwoord op de vraag wat
hij dacht te doen aan vermindering van de wachtlijsten in de zorg ook niet
verder dan dat het een serieus probleem is wat het CDA gaat aanpakken. Ja,
doeiii, op naar Mars.

 Groet,

Tjerk