De Graaf verdedigt opnieuw Paars

Fri Jan 17 14:27:11 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Martin Lentink <martinlentink at d66putten.nl>,
>Ik ken geen enkel onderzoek dat aangeeft dat de Nederlandse bevolking zich
>volledig in walging afkeert als je "Paars" zegt.

 Zo'n beetje iedereen (okee, jij bent een uitzondering) vindt dat !
 Hoe dan ook, onder Paars vierde het nihilisme hoogtij en werd de
 politiek een complete kermis.

>En het is zeer de vraag of D66 uberhaupt in die vijver zou kunnen (of
>moeten!) vissen.

 Operkelijk... de Graaf beweert op de radio-commercials van vandaag dat
 D66 er niet is voor een bepaalde groep (hij noemt dan wat onzinnige groe-
 pen, ik neem aan dat dat een grap is) en merkt vervolgens op dat D66 er
 voor iedereen is (of zoiets).

 In de verkiezingsperiode kan 'de vijver waarin men vist' mij niet groot
 genoeg zijn.

 Ik, eerder,
>velen stemmen geen D66 meer zolang onze partij geen afstand
>neemt van Paars (zoals PvdA en VVD dat wel doen).

 Martin Lentink,
>En daar buitengewoon ongeloofwaardig in zijn, want het ontneemt ze de
>mogelijkheid ook de verworvenheden van die periode te claimen.

 Het een weegt niet tegen het ander op. Het deficiet van Paars was dat
 het nergens over mocht gaan en dat de burger vooral z'n mond moest
 houden over van alles en nog wat. Op de onvrede, die dat met zich mee
 bracht, kwam zo'n malloot als Fortuyn bovendrijven. Daar kan men maar
 beter niet verantwoordelijk voor zijn, laat staan dat men de verant-
 woordelijkheid daarvan voor zich opeist.

 Ik, eerder,
>De vraag waar het om gaat is: Waarom neemt De Graaf geen afstand van Paars ?

 Martin Lentink,
>Tsja. Ik denk om wat ik al eerder heb gezegd: omdat er geen reden toe is.

 De opinie-cijfers zeggen wat anders. Wie afstand neemt van Paars stijgt,
 wie anderen verwijt Paars te loochenen, daalt. Het is dan ook beslist geen
 toeval dat menigeen zich doelbewust tegen Paars afzet.

 Als de Graaf afstand had genomen van Paars, dan zou D66 gewoon weer boven
 de tien zetels staan, daar ben ik van overtuigd. Als de Graaf woensdag inder-
 daad opstapt, zoals de geruchten ons beloven (wat de vraag oproept: waarom
 niet eerder, of waarom de noodzaak niet voorkomen ?), dan zal de nieuwe
 fractie (gesteld dat D66 weer in de Kamer terugkeerd) zo snel mogelijk
 afstand moeten nemen van Paars. Daarna (en pas dan) kan aan het herstel van
 de partij gewerkt worden. Anders gaat het met de PS-verkiezingen nog erger
 mis.