Gekozen MP

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Wed Jan 15 21:57:05 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

vanavond zag ik Thom met Marijnissen in een soort SBS6 quiz waar ze moesten
raden hoe de Nederlandse bevolking, resp. de kiezers op ieders eigen partij
over een bepaalde vraag dachten. Op een gegeven moment kwam de vraag op: "De
Nederlandse kiezers willen directt de Kabinetsformateur kiezen". Thom merkte
gelijk op dat niet iedereen direct weet wie de formateur is (in de praktijk
de man die als het program-akkoord er is, er uit de deelnemende partijen de
poppetjes bij zoekt; BA). Aangezien de D66-kiezer relatief goed geschoold
is, en we voor directe democratie zijn, meende Thom dat een meerderheid van
zijn kiezers hiervoor zou zijn; maar het bleek maar iets van 40% te zijn.
  Thom maakte een goed punt door te zeggen dat als je de formateur gekozen
hebt, de klans blijft bestaan dat een grote partij als de PvdA de zaak kan
manipuleren door NU PAS MET EEN TOT DAN TOE GEHEIMGEHOUDEN PREMIER-KANDIDAAT
op de proppen te komen. Hij voelde dus meer voor het duidelijkere en meer
directe D66-voorstel: de gekozen premier.
  Wat ik maar zeggen wil: de kiezers van D66 zijn niet meer die van 1966, en
hun opvattingen over dergelijke kroonjuwelen liggen, juist doordat het een
nadenkend type burgers zijn, niet zo voor de hand als je zou denken.

Bernard Aris