Een hoax is een waarschuwing voor een nep-virus/ hoe reageert een sociaal-liberaal?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Jan 14 04:43:47 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Aris B." wrote:

> Beste mensen,
>
> als het over harde schijven gaat, en er wordt binnen de Tweede Kamer voor
> gewaarschuwd, denk ik:
>
> BETER EEN HOAX-ALARM OVER IETS SERIEUS DAN MIJN MEDE-LYSTERS LATEN BARSTEN.

Nou nee hoor!

> Gek hè, dat vind ik nu sociaal en iets omieders online-ontplooi-ing op het
> net te garanderen. Sociaal-Liberaal dus.
>   En als het niet klopt, gooi je mijn mailtje gewoon weg. kleine moeite.

Mijn beste makker Bernard,

Ik had me willen beperken tot de liberale aanpak. ;-)
Je weet wel, eigen verantwoordelijkheid laten nemen (linkje meesturen,=
sociaal) en volstaan met een 'zakelijke mededeling'. :)

Een beetje Sociaal-Liberaal zorgt er natuurlijk voor dat hij/zij zich
niet schuldig maakt aan SPAM.
Vooral niet bij een partij (D66 in casu) die zegt zich in te zetten
tegen dergelijke ongewenste e-mail(s) (SPAM).

En, omdat ik mijn mede-lijster niet wil laten barsten, (Sociaal) ;)

http://www.internetknowhow.nl/spamhoax.htm

"
Hoax:
Een andere vorm van ongewenste e-mail is een hoax. Dit zijn virus
waarschuwingen die meestal zijn verzonnen. In de hoax staat een nieuw
computer virus beschreven, zoals de naam, wat het doet en hoe het zich
vermenigvuldigd. Er staat meestal onderaan de hoax dat je het aan zo
veel mogelijk mensen moet doorsturen omdat het een nieuw virus is. Soms
is het ook een echt virus, maar meestal is alles verzonnen. Maar, er
zijn zelfs hoax verstuurders die zover gaan om een bestand toe te voegen
aan de hoax met als uitleg: Dit programma detecteerd het virus en
verwijdert het!. Dat moet u nooit openen, want meestal is dat het virus
zelf en is
dat een slimme manier om het virus te kopieëren. Ook al lijkt het
bericht van McAfee of Norton te komen, die bedrijven zouden nooit zomaar
berichten gaan rondsturen. Dus het beste wat u dan kunt doen is het
e-mail verwijderen. Meestal komen de hoaxen van één persoon. Dat persoon
denkt dan dat het allemaal echt is. Misschien kunt u dat persoon eens
e-mailen en vertellen dat die hoaxen meestal nep zijn. Wilt dat niet
werken dan kunt u altijd nog dat persoon blokkeren.
"

Een andere bron:
http://www.uci.kun.nl/live/ShowObject_framemode_body_id_9360_showframe_content.html#hoax
"
hoax

Een hoax - of kettingbrief - bevat een verzonnen verhaal over virussen,
goede doelen, zieke kinderen, gratis prijzen enz. Het wordt soms
eindeloos verspreid door goedbedoelende Internet-gebruikers. Hoax zorgt
voor overlast doordat het e-mailkanalen verstopt (omdat het zo vaak
wordt verstuurd) en regelmatig zit er als attachment een echt virus bij.
De term komt overigens waarschijnlijk van 'hocus' (pocus pas).
"

Een goede Nederlandse bron:

http://www.security.nl/artikel.php3?id=4085
"
Valse virusmeldingen blijven gebruikers lastigvallen

Door: Redactie Security.nl op ma 06 jan 2003 10:59

Iedereen zal wel eens een mailtje van een kennis gehad hebben waarin
gewaarschuwd werd voor een ernstig virus wat allerlei dingen met je
computer kon uithalen. Het is in dit soort situaties handig om op de
pagina van anti-virus bedrijven te kijken, want de kans is groot dat het
gaat om een hoax, een valse virusmelding.
Computergebruikers zijn nog steeds op grote schaal de dupe van dit soort
valse virusmeldingen. Goedgelovige gebruikers volgen de "raad" in het
e-mailtje op en sturen deze daarna door naar collega's en kennissen.

Een aantal bekenden zijn de jdbgmgr.exe hoax, de Hotmail hoax waarbij je
een e-mail moest sturen anders zou je Hotmail account verwijdert worden
en andere veel voorkomende hoax was die van de Budweiser frogs
screensaver.
Ondanks de aanwezige informatie over hoaxes blijven gebruikers de
e-mailtjes doorsturen en blijft het probleem bestaan.

Gebruikers blijven valse virusmeldingen doormailen.
(http://news.com.com/2100-1001-979045.html?tag=cd_mh)
Een lijst met actieve hoaxes. (http://www.virusalert.nl/?show=hoaxes)
"

Nog wat meer info:
http://ciac.llnl.gov/ciac/CIACHome.html

Hier vindt je wat nadere informatie.

En hier wat informatie over hoaxes
http://HoaxBusters.ciac.org/

"
..
In addition to describing hoaxes and chain letters found on the
Internet, we will discuss how to recognize
hoaxes(http://hoaxbusters.ciac.org/HBHoaxInfo.html#identify), what to do
about them (http://hoaxbusters.ciac.org/HBHoaxInfo.html#whattodo), and
some of the history of hoaxes on the Internet.
..
"

Wel Bernard, en klopt een en ander niet, gooi je mijn mailtje gewoon
weg. :)

Henk Elegeert