Doodstraf in de VS

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Jan 12 20:22:29 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees Binkhorst wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> From: Henk Elegeert <HmjE at home.nl>

[veel belangrijke informatie geknipt]

> Gezien het bovenstaande kan deze zaak, hopelijk, wel als enigszins uitzonderlijk worden beschouwd.

Het toont desalniettemin het falen van het systeem aan. Juist ook op het
punt van de mensenrechten.
Daarin kan/mag het immers niet feilbaar zijn, op geen enkel punt.

Zowel de Democrats als de Republicans zijn daarvoor verantwoordelijk, en
beiden dienen zij de werking van het systeem te toetsen tegen deze
achtergrond.

Tijdens zijn (Ryan George, Governor van Illinois,) uitzetting op CNN
(deels gevolgd) verwees hij ook naar de verantwoordelijkheid en het al
jaren falen van het systeem zoals dat al eerder was gebleken en waarin
het (nog) niet tot veranderingen was gekomen.

In mijn optiek faalt het Amerikaanse systeem juist door de wijze waarin
het is opgezet, en het is derhalve inherent aan het systeem.

Henk Elegeert