De Graaf: D66 wil zijn paarse gezicht niet verloochenen

Thu Jan 9 11:20:05 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Uit Het Parool-artikel...
>"Het heeft geen zin alleen naar het topje van de ijsberg te kijken. Het
>gaat om de hele ijsberg," stelt De Graaf. "Het is mijn gevoel dat het
>steeds evidenter wordt dat dit op een breed terrein moet worden gedaan.
>Anders wordt het wantrouwen van burgers in de overheid steeds groter."

 Ik, daarop:

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>:
>Het sloeg op wat in de zin ervoor stond...
 (...)
>Meer zelfbeschikking van burgers dus niet alleen bij het kiezen van hun
>volksvertegenwoordigers en bestuurders en het corrigeren van hen
>(referendum), maar ook daaronder in de machtshierarchie (de politiek als
>topje van de vandaaruit stuurloze ijsberg?). Dus ook in het onderwijs
>(...), de gezondheidszorg (...) en de pensioenfondsen, (...)

 In de praktijk bekent dit dat mensen die niet mee kunnen komen, uit de
 boot zullen vallen. De stuurloze ijsberg verwordt dan tot een mierenhoop
 waarin de grootste schreeuwers de zaakjes wel even zullen regelen.

 "Inspraak geven in het veiligheidsbeleid in de buurt" betekent: "we
 flikkeren iedereen, die ons niet aanstaat, eruit. We sluiten de coffee-
 shops zodat de misdaad groter wordt dan ooit."

 "Gepensioneerden inspraak geven in de koers van hun pensioenfonds"
 (ik neem aan de beleidsmatige koers) betekent: "gokken met het geld
 van degenen die hun mond houden."

 Ik neem ook aan dat 'de ijsberg' een metafoor is voor 'de maatschappij'.
 Kennelijk moet de maatschappij vernieuwd worden en niet de politiek ?
 Is dat soms de wijze waarop de Graaf reageert op het echec van Paars
 - de maatschappij keerde zich af van Paars en moet dus worden aange-
 pakt ? Lijkt me net zoiets als het boycotten van deze lijst door D66.

 Hoe dan ook, het klinkt uiterst vaag: 'de ijsberg', 'de wind in het
 gezicht' (waar is dat nu weer een metafoor voor - ik zou het niet
 weten), 'het maatschappelijke klimaat' (idem: waar staat dat voor ?)
 en de maatschappelijke onderstroom (wat is het dat stroomt, en waar-
 heen stroomt dat dan, en waarom zit het er onder, waaronder wat zit
 het dan ?).
 Het lijkt wel een cursus politieke meteorologie ! Ik weet wel waartoe
 dat leidt: 'D66 krijgt de wind van voren', 'de politieke lucht boven
 D66 klaart maar niet op', 'D66 in depressie', 'kiezers van D66 nemen
 op 22 januari massaal ijsvrij'.

 Kortom: voor mij is dit dus gewoon geraaskal. Laat Heer de Graaf zeg-
 gen waar het op staat of laat hem in hemelsnaam eindelijk eens z'n
 mond houden. Met de radeloze handjes voortaan maar liever buiten beeld.

 Marc Fluks