Nationale Dag van de Vrijheid en Democratie

Tue Jan 7 14:14:22 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk van Lingen <henk at VANLINGEN.NET>:
>zou het ook zo kunnen zijn dat jij het begrip materialisme plompverloren
>uit een ontologisch wijsgerig discours licht en in een politieke
>discussie dropt?

 Neen. Ik ben trouwens niet zo wijsgerig... (Popper vind ik wel leuk,
 trouwens).

>In de politiek is een idealist iets anders dan een platoonse
>metafysicus en is een post-materialist iemand die hecht aan zaken
>als burgerinspraak, vrijheid van meningsuiting, milieu, etc.

 Mogelijk. Maar ik hanteer de begrippen zoals dat ooit gedefinieerd
 werd. Als anderen daar dan aan gaan schaven...  tja, dan ontstaan
 er inderdaad al ras misverstanden. Ben ik wel met je eens.

 Te suggereren dat er na het materialisme nog iets zou komen (en dan
 eigenlijk refereren naar het consumentarisme), lijkt me niet erg
 verstandig. Doet mij denken aan 'niet bij brood alleen' en dus aan
 idealisme. 't Is maar wat je waaronder verstaat, uiteraard.

 Marc Fluks