Nationale Dag van de Vrijheid en Democratie

Fri Jan 3 09:43:43 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bart Meerdink <bmeerdnk at TELEKABEL2.NL>:
>Het begrip 'Normen & Waarden' is blijkbaar verworden tot camouflage voor
>onfatsoen in jouw ogen.

 Neen hoor. Je hebt uiteraard mensen die volkomen oprecht (en dus ook
 fatsoenlijk) zijn. Maar die mensen hebben geen behoefte aan een N&W-
 diskussie; voor hen is zoiets hetzelfde als het eten van een boterham.
 En daar ga je ook niet moeilijk over doen.

 Het gaat om de mensen die daar WEL behoefte aan hebben. Wat beweegt hen,
 wat streven ze na ? Men zet zich vrijwel altijd af tegen het materialis-
 me en ik vrees dan -als materialist- dat er een addertje onder het gras
 zit. Wie zich afzet tegen het materialisme (niet te verwarren met het
 consumentarisme), redeneert per definitie vanuit een ideologie. Wie om
 'herstel' van N&W roept, zet zich dan (met mij) af tegen het nihilisme.
 Maar de invalshoek verschilt radicaal.

 Ik heb dan iets van: ZEG dat dan. Zeg dan dat je tegen het nihilisme
 bent - en belangrijker: geef daar alternatieven voor, doe eens iets
 INHOUDELIJKS. Maar dat gebeurt dus niet. Mensen die om N&W roepen, zeu-
 ren ook altijd dat ze liever met 'inhoudelijke dingen' bezig willen
 zijn. Wat let hen om dat te doen ? Daarmee geeft men dus al aan, dat
 men dat kennelijk niet doet.
 Het lijkt mij dan ook eerder te gaan om een interne worsteling: ze heb-
 ben de duivel van het nihilisme in zichzelf ontwaard en willen die nu
 uit de wereld bannen in plaats van uit zichzelf.

 Kortom het gaat om dezelfde afschuw als die van Paars, van de politieke
 correctheid, het Fortuynisme. Het gaat om het terugverlangen naar de
 'goeie ouwe tijd' toen alles nog mooi en overzichtelijk was. Maar men
 doet daar zelf niets aan (integendeel), men moppert slechts wat en ver-
 langt van anderen en van de wereld dat die veranderen.

 Marc Fluks, Amsterdam