Waar gaan 'onze jongeren' naar toe?

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Thu Jan 2 15:54:27 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maarten Bessem <maarten at BESSEMENPARTNERS.NL>
Subject:                Re: Waar gaan 'onze jongeren' naar toe?
To:                     D66 at NIC.SURFNET.NL

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Door eigen ervaringen met Amerikaanse elite troepen ben ik niet verbaasd

Dat was in Dubai?

> door deze berichten en waarnemingen. Amerika leunt in erg grote mate op de
> kwaliteit van het ingezette materieel en schiet rampzalig tekort met de
> kwaliteit van de menselijke faktor. Uit zelfbehoud zouden zij zich
> eigenlijk moeten beperken tot het op afstand beschieten van de
> geselecteerde doelen en gebieden. (Geintje)

Doen ze soms ook wel. Zoals in Servie!

> Bij het inzetten van de troepen op de grond vormen zij namelijk een groot
> gevaar voor zichzelf en de niet-betrokkenen. In eerste instantie wordt de

Ze luisteren dus niet naar hun eigen mensen:
Bob Woodward (in column van Marcel van Dam in De Volkskrant vandaag):
Begin augustus vorig jaar liep het Powell over de schoenenen reglde hij een prive-afspraak met Bush.

Met zijn notities naast zich, een samenvatting in trefwoorden met dubbele regelafstand op losse blaadjes (Cees: relevante details :),
vertelde Powell aan de president dat hij in overweging moest nemen wat een militaire operatie tegen Irak zou bewerkstelligen in de
Arabische wereld. Kokend vat was het juiste woord.
Hij had als Secretary of State te maken met de leiders en ministers van Buitenlandse Zaken van deze landen. De hele regio zou
gedestabiliseerd kunnen worden - bevriende regimes in Saudi-Arabie, Egypte en Jordanie zouden in gevaar gebracht kunnen worden
of omvergeworpen kunnen worden.
Woede en frustratie jegens Amerika waren overal in ruime mate aanwezig. Oorlog zou alles veranderen in het Midden-Oosten. Het zou
de zuurstof wegzuigen uit bijna al het andere waarmee de VS bezig waren, niet alleen de oorlog tegen het terrorisme, maar alle andere
diplomatieke, defensie- en inlichtenrelaties, zei Powell.
De economische implicaties zouden onthutsend zijn, potentieel de toevoer en prijs van olie in richtingen drijvend die tot nu toe
ondenkbaar waren geweest.

> situatie onderschat en vervolgens is er sprake van overcompensatie.
> Maar ja, het blijft makkelijk kritiek leveren als Europa zelf zo onmachtig
> is dat het niet eens serieus aan tafel kan zitten.

Meevechten bedoel je dus?
Of zo'n 'macht' vormen dat we als gesprekspartner serieus genomen _moeten_ worden?

Europa en VS hebben ongeveer gelijke aantallen inwoners.
Het moet dus wel kunnen, als het EP en de Raad van Ministers op _een_ lijn komen :).

> Maarten Bessem

Groet,

Cees